Icefields Parkway - Reisverslag uit Lake Louise, Canada van Albert Vermeij - WaarBenJij.nu Icefields Parkway - Reisverslag uit Lake Louise, Canada van Albert Vermeij - WaarBenJij.nu

Icefields Parkway

Door: Albert

Blijf op de hoogte en volg Albert

27 September 2008 | Canada, Lake Louise

Lake Louise verlaten we op tijd om de befaamde Icefields Parkway op ons gemak te rijden naar Jasper. Helaas zat het weer niet mee......zwaar bewolkt. In het begin zagen we nog wat bergtoppen die aan de top in de wolken zeten. Onze eerste uitstappunt is bij Bow Summit met zijn 2068m het hoogste punt van de Parkway. We lopen het pad op naar Peyto Lake voor een adembenemend uitzicht. Wanneer we iets verder lopen zien we een paar vrouwtjesherten en wij denken weer "Mule-deers", vrij vertaald muilezelherten?? Naarmate we Bow Summit achter ons laten wordt het wolkendek steeds dikker en valt er soms een regenbui uit. Gelukkig bij Columbia Icefield is het zonnetje erbij. We gaan de Athabasca Glacier met een Snowcoach (sneeuwbus) verkennen.We rijden langzaam over de gletsjer en m;ogen 20 minuten eruit om erop te lopen en foto's te maken. Doordat het begon te sneeuwen was de groep al een stuk eerder in de bus. Het was een aparte ervaring. Na terugkomst bij de camper vervolgen we onze weg richting "Sunwapta Falls" en "Athabasca Falss". De laatste ligt een stukje verder dan de gelijknamige gletsjer maar wel aan de Athabasca River. Allemaal zijn ze verschillend maar een ding hebben ze gemeen die watervallen, ze kletteren allemaal naar bveneden. Op de camping in Jasper aangekomen wachten osn twee verrrassing!! 1. De douches zijn bijna net zo ver weg als Super de Boer bij ons huis vandaan is. 2. Er is een roedel Wapitiherten op de camping aanwezig, waarvan de leider (uiteraard het mannetje) agressief kan worden bij benadering, om de vrouwtjes te beschermen. Tijdens het zoeken naar de douche kwamen we ze al tegen. In het begin van de avond liepen ze in de buurt van de camper. Ik heb op gepaste afstand foto's gemaakt, dus kinders wees gerust. De leider stootte telkens een vervaarlijk geluid uit om de groep bij elkaar te houden. Ondertussen stond Corry bij de camper te kijken hoe dat daar op 100m toeging. Kwam er een vrouwtje langs haar lopen. Ze schrok en liep naar de voorkant van de camper. Bleek daar een jong mannetjeshert langs te lopen. Ze schoot als een komeet de camper in om het van achter de ramen verder te bekijken. De beer die ook was gesignaleerd (zoals bijna op elke camping) hebben we niet gezien.