De Medina van Sousse - Reisverslag uit Sousse, Tunesië van Albert Vermeij - WaarBenJij.nu De Medina van Sousse - Reisverslag uit Sousse, Tunesië van Albert Vermeij - WaarBenJij.nu

De Medina van Sousse

Door: Albert

Blijf op de hoogte en volg Albert

01 Oktober 2009 | Tunesië, Sousse

De dag begon met lichte regen die gelukkig vrij snel verdween. Het was behoorlijk bewolkt en daar had de zon vandaag moeite mee om er doorheen te komen. Het ontbijt stond eerst op het programma. We waren iets later dan gisteren en troffen onze russische tafeldames in het restaurant aan. Vandaag was een omeletachtige ei als variant aan de beurt. Geroosterde broodjes, (droge) croissants en dito chocoladebroodje verdwenen op ons bordje. De jam op een apart schaaltje deed hier zijn werk om het in ieder geval wat smakelijker te krijgen.Met het drinken was het kleine tafeltje goed gevuld. Gelukkig schoot hetaziatische getinte; meisje te hulp om ons assortiment op de tafel kwijt te kunnen. Deze was ook de vriendelijkste van de twee.
De andere was een stuk minder vriendelijk en daar liepen er meer van rond in dit hotel. Blijkbaar is dat een Oosteuropese ziekte, ze zeggen geen boe of bah en vinden zichzelf heel voornaam. Hoewel het oog ook wat wil, en daar liepen er ook genoeg van rond, zit de schoonheid toch van binnen. Na onze kopje cappucino op onze hotelkamer vertrekken we richting het centrum van Sousse. Over de boulevard komen we al snel in de straat die ons naar de Medina bracht. In een van de winkeltjes in de ze straat loop ik al snel tegen een lab-toptas aan. Kosten, 10 Tunesische Dinar, geen geld. Voor de Medina was er een warenhuis dat vaste prijzen hanteerde. Zodoende hadden we een indicatie van prijzen, voor het geval we tot een aankoop over wilden gaan.
De Medina bestond uit smalle steegjes met smalle maar diepe winkels die tassen, kleding, souvenirs, maar ook slagers, specerijen etc. herbergden. Je werd uitgenodigd om te kijken en vooral te kopen. Bij een slager hing er boven de ingang aan een haak
een kop van koe waarvan de tong nog uit zijn bek stak!! Er liepen veel gesluierde vrouwen rond maar burka's waren er niet te zien. Toch zie je hier veel moderne Tunesische vrouwen rondlopen. In de medina hadden de gesluierden de overhand. De meesten namen na hun inkopen de bus bij het naastgelegen busstation. Deze brachten hen naar de buitenwijken of omliggende dorpen waar het leven een stuk armer is. Hier rijd een enkeling nog op een ezelkar rond. Die hebben wij tijdens onze tweedaagse safaritour naar de woestijnstad Douz mogen aanschouwen. Nu lopen we in Sousse waar we de Medina zonder iets gekocht te hebben de rug toe. We stappen het warenhuis binnen om twee (kamelen)bekers te kopen. Het drinken uit de meegenomen kartonnen bekertjes bevalt niet echt. Voor 6 dinar neem ik ook nog een soort Indiana Jones hoed mee tegen de zon. Vandaag zit dat er niet in omdat de bewolking alleen maar toe neemt naarmate we het hotel naderen. In de supermarkt tegenover het hotel slaan we wat flessen mineraalwater in en begeven ons naar de hotelkamer. We zijn op tijd, het begint te regenen.Het wordt al maar grijzer en het onweer blijft dan ook niet uit. Het is te hopen dat het morgen beter wordt. Tot ver in de avond lieten de onweersflitsen, hoe gek dit ook klinkt, mooie panaroma's zien. Achter een dunne strook lichte bewolking schieten de onweersflitsen de zee in.

• 23 Oktober 2009 - 17:31

Linda:

Hoi Pap,

Ik kreeg pas vandaag dit berichtje. Klopt dit? Volgens de site zou je het al hebben geschreven op 1 okt.

Groetjes,
    Linda

• 25 Oktober 2009 - 11:51

Claudia:

Hoi Albert,

Leuk om te zien waar je bent geweest. Kom veel foto´s tegen waar ik ook een paar jaar geleden ben geweest. Hoop dat jullie het nog een beetje lekker weer hebben.

Groetjes Claudia