Marrakech by night - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Albert Vermeij - WaarBenJij.nu Marrakech by night - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Albert Vermeij - WaarBenJij.nu

Marrakech by night

Door: Albert

Blijf op de hoogte en volg Albert

24 Oktober 2010 | Marokko, Marrakesh

Met nog een dame uit het gezelschap hebben we afgesproken om na het dinner een taxi naar het Jemaa el Fna plein te nemen. Op het plein heerst 's avonds een hele aparte sfeer, die wij niet aan onze neus voorbij willen laten gaan. Vlakbij het hotel staat er een taxi. Hij wil ons voor 5 Dirham meer dan gebruikelijk is meenemen. Ik neem nog een foto van die taxi en stap in. Wordt die chauffeur toch boos om die foto die ik maak!!! Ik de foto gewist, zal die wel kalmeren. Nou echt niet. Hij gaf het geld terug en wilde ons niet wegbrengen. Nou bekijk het dan effe!! Ik gooide doelbewust de deur keihard dicht en dacht, krijg de rambam maar. Het was nog een onguur type ook. We namen aan de overkant een andere taxi, waarbij de zeer vriendelijke jongeman ons voor 30 Dirham wegbracht. Hij kreeg er 35 van ons. Zo kan het dus ook. We lopen naar het plein waar het allemaal gebeurd. De muziek horen we al op ons afkomen. Omringd door een haag van Marokkanen en toeristen, ondersteund door een lamp voeren ze hun muziekstuk op, of etaleren ze hun acrobatische kunsten. Het geeft inderdaad een aparte sfeer die je zelf moet zien en proeven. Tussen deze artiesten op het plein en de Souk bevinden zich de eettentjes. De meest in het oogsprngende zijn die waar je slakken kunt eten. Ter afsluiting besluiten we een klein rondje door de Souk te maken. Ook al zijn we met zijn drieën, we worden niet echt lastig gevallen. Dat is in Egypte en Tunesië wel anders. Gelukkig vinden we in deze doolhof de weg weer terug naar buiten. Via de andere kant verlaten we het plein en lopen noch even naar de mooi verlichtte Koutoubia-moskee. Daarna doen we ons op een terras tegoed aan een drankje en laten we de indrukken op ons inwerken. Voor 30 Dirham laten we ons terugbrengen naar het hotel.

• 24 Oktober 2010 - 14:54

Fred En Carin:

Excelsior altijd moeilijk, zeker als je om 08:30 uur pasta moet eten!!!!, dan hadden jullie niet te klagen, nou ja wij weten natuurlijk al hoe het helemaal is verlopen. Was het een taxichauffeur uit 020 ???. Wachten weer af naar het vervolg. Groetjes van de overkant

Verslag uit: Marokko, Marrakesh

Marokko en zijn Koningssteden!!

Albert, 13 oktober 2010
Marokko , Marrakech 26°

Marokko en de Koningssteden

Voor de lezers van dit reisverslag. We zijn inmiddels al weer teruggekeerd. Ook al had ik het verslag rechtstreeks willen schrijven, was dit me onmogelijk gelukt vanwege het overvolle programma.Om onze ervaringen toch te delen schrijf ik het bij thuiskomst. Ik hoop veel leesplezier.
Zondag 26 september worden wij door Marlon en Mark naar Schiphol gebracht. Op 27 september om 03.00 uur, vertrekken wij als eerste vlucht met Air Arabia naar Casablanca met een mooie Airbus 320. De vlucht verloopt voorspoedig en de piloot zet de kist heel beheerst op de grond. Abdul, onze eerste contactpersoon namens Stip Reizen stond met zijn bordje te zwaaien. Hij loodste ons naar de bus die ons naar Hotel Oudaye in Marrakech zou brengen. Voordat onze bus kon vertrekken, stond er eerst een klein busje in de weg, die een Marokkaanse dame die bij ons in het vliegtuig had gezeten in moest laden!!! Ja jullie lezen het goed....inladen. Het was een Marokkaanse Bessie Turf die door twee man het busje moest worden ingeduwd, waarbij de derde man haar aan de andere zijde erin moest trekken. Wij hebben dit uiteraard met grote hilariteit staan bekijken.Het was nog donker toen we het vliegveld afreden. Binnen een uur begonnen de contouren van het overwegend kale landschap zichtbaar te worden, soms afgewisseld door bergjes. We zien voor het eerst de nederzettingen waar de arme Marokkaanse bevolking hun domicilie heeft. Vele kuddes schapen met herder trekken aan ons oog voorbij.
Rond 10.00 uur rijden we Marrakech "de rode stad", genoemd naar de kleur van alle huizen en gebouwen, binnen. Een half uurlater staan we voor Hotel Oudaye.Daar bleek dat we niet op de lijst
voorkwamen. Tevens bleken er mensen van Kras-vakanties bij ons in de bus zaten die naar Rabat moesten ipv Marrakech. Deze mensen moesten uiteindelijk met een taxi helemaal naar Rabat terug. Dit legt een uur rijden ten noorden van Casblanca. Ja, dat krijg je als je op het vliegveld bij de bus de lijst niet nakijkt. We moesten even