Ouarzazate en de Tichkapas - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Albert Vermeij - WaarBenJij.nu Ouarzazate en de Tichkapas - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Albert Vermeij - WaarBenJij.nu

Ouarzazate en de Tichkapas

Door: Albert

Blijf op de hoogte en volg Albert

31 Oktober 2010 | Marokko, Marrakesh

Waren we gisteren in het Toubkal-massief, waar de Kik-hoogvlakte deel van uitmaakt, en de berg Toubkal met zijn 4167m de hoogste berg van Noord-Afrika is. Vandaag vertrekken we naar Ouarzazate in het gedeelte van het Atlasgebergte die ten zuidoosten van Marrakech is gelegen. Wij dienden ons al om 07.00 ur bij de dame van Corendon te melden. Deze organisatie regelt de excursies. Stip Reizen is tegenwoordig een onderdeel van Corendon, evenals BBI-reizen, bekend van de Makro. De minibus stond al gereed voor vertrek. De hoofdweg N9 brengt ons naar de oostkant van het Toubkal-massief. Als de Yagour-hoogvlakte begint komen we al vrij snel ogen tekort. We zitten al weer tussen de hoge bergen met verschillende kleuren, wel of niet begroeid. Plateau's liggen trapsgewijs tegen de berg aan. Na de pas bereiken we het dal waar een bijna drooggevallen rivier doorheen stroomt. Ernaast liggen verscheidene stroken groen. Mannen zie je lopen naast of op een ezel, zijtassen gevuld met allerlei ladingen. Vrouwen lopen langs de weg met een berg hooi op hun rug, of staan in het overgebleven stroompje van de rivier hun was te doen. Ook hier zijn de dorpen in de vallei uitgestrooid of tegen debergwand aangeplakt. Sommige huizen zijn opgetrokken muren met een golfplaten dak, waarbij het vee alleen in ruimte van opgetrokken muren staan zonder dak. Wij zouden het nog niet eens als schuur willen hebben. In een restaurant gaan wij stoppen voor een bakkie koffie. In tegenstelling tot andere cappuccino's die wij hebben gedronken, was hier wel een koffiesmaak te proeven. Elders was de cappuccino meer een bakkie opgeklopte melk met een chocoladesmaakje. We overleggen met de gids, die tot nu toe alleen maar zwijgend voor in de minibus had gezeten, zonder ook maar een moment bij een mooi uitzichtspunt te zijn gestopt, dat het nu anders moest. Later bleek dat hij alleen maar een reisbegeleider was. Hij hield woord. Nadat we de Zat-kloof achter ons hebben gelaten komen we vlakbij Taddert uit op de pas. Dit is de laatste halteplaats voor vrachtwagens, voor ze aan een reeks duizelingwekkende haarspeldbochten naar de 2260m hoge Tichkapas beginnen. We zien op grote hoogte vanuit onze minibus, een bus langzaam door bergen kruipen. Die weg moeten wij ook nog begaan. Ongeveer op dat hoge punt wordt ons busje aan de kant gezet. Vanaf hier hebben wij een mooi uitzicht over de bergtoppen van de Atlas. Naar beneden zien wij nu de haarspeldbochten als spaghetti-slierten tegen de berg zien liggen. Vrachtwagens zie je moeizaam en puffend hun weg omhoog volgen. En de strook groen die we zien liggen is het dal met de bijna drooggevallen rivier. We gaan weer verder naar het hoogste punt van de te nemen Tichka-pas. Deze ligt op 2360m hoogte, aangegeven op een boog van steen, Auberge de Noyers, stammend uit de tijd van het protectoraat, biedt onderdak aan reizigers die hier willen overnachten. Wij gaan verder richting ons reisdoel Ouarzazate. We naderen het woestijnlandschap met zijn kaler worden bergen, onverharde vlakte met hier en daar een verdwaalde struik. Er is geen zand te bekennen. We nemen een zijweg om bij de waarschijnlijk bekendste kasbah van Marokko te komen. "Kasbah Ait Ben Haddou" is te bereiken via het naastgelegen moderen gedeelte. Om in de Kasbah te komen moet je de bijna drooggevallen rivier oversteken. Wij bekijken de kasbah van afstand. Daarvoor staat de niet authentieke poort, speciaal gebouwd voor de film "Romancing the Stone". Michael Douglas moest er met een vliegtuig onderdoor kunnen vliegen. De gehele kasbah is gebouwd van warmrode leem en is door de UNESCO uitgeroepen tot werelderfgoed. Het einddoel van de reis, Ouarzazate komt in zicht. Deze plaats was vroeger een uitvalsbasis van het franse vreemdelingenlegioen. Wij bezoeken het paleis van de Glaoui's, gelegen in de "Kasbah van Taourirt". Een gedeelte is opengesteld voor het publiek, hierdoor kunnen wij de mooi beschilderde plafonds aanschouwen. Onze magen beginnen trek te krijgen. In een ander gedeelte van Ouarzazate ligt een mooi hotelrestaurant met evenzo mooi zwembad. Het eten is daar goed verzorgd en hier kunnen wij de terugreis mee aanvangen. Voordat we de weg terug naar de Tichka-pas nemen, stoppen we nog even bij de Atlas Studio's. Deze liggen buiten Ouarzazate. Op het voorterrein kunnen wij enige attributen zien staan die gebruikt werden in diverse films. Ben Hur, Cleopatra, Gladiator en Jewel of the Nile zijn hier o.a. opgenomen. Bij de Tichka pas moesten we nog een stop maken om Onno en Maayken de gelegenheid te geven
alsnog hun kristal te bemachtigen. Als dat grote stuk maar niet in duizend stukjes valt tijdens de terugreis in het vliegtuig. Het werd inmiddels alsmaar donkerder. Mensen in donker gehulde kleding liepen langs de kant van de weg, levensgevaarlijk!!
Op de laatste pas lag er een tankwagen op zijn kant. Brandweer, ambulance en een tankwagen, die de inhoud moest overpompen, waren
op de plaats van onheil druk bezig. De plaatselijke bevolking was uit het naburige dorp toegestoomd om dit spektakel van dichtbij te kunnen zien. Wij konden er gelukkig langs rijden en reden snel weg van de naar diesel stinkende omgeving. Half negen stapten wij moe maar voldaan het hotel binnen.

• 04 November 2010 - 17:35

Tiny:

Hoi broer je blijft me steeds weer verassen met hoe je het allemaal weer op weet te schrijven top
    top.

Verslag uit: Marokko, Marrakesh

Marokko en zijn Koningssteden!!

Albert, 13 oktober 2010
Marokko , Marrakech 26°

Marokko en de Koningssteden

Voor de lezers van dit reisverslag. We zijn inmiddels al weer teruggekeerd. Ook al had ik het verslag rechtstreeks willen schrijven, was dit me onmogelijk gelukt vanwege het overvolle programma.Om onze ervaringen toch te delen schrijf ik het bij thuiskomst. Ik hoop veel leesplezier.
Zondag 26 september worden wij door Marlon en Mark naar Schiphol gebracht. Op 27 september om 03.00 uur, vertrekken wij als eerste vlucht met Air Arabia naar Casablanca met een mooie Airbus 320. De vlucht verloopt voorspoedig en de piloot zet de kist heel beheerst op de grond. Abdul, onze eerste contactpersoon namens Stip Reizen stond met zijn bordje te zwaaien. Hij loodste ons naar de bus die ons naar Hotel Oudaye in Marrakech zou brengen. Voordat onze bus kon vertrekken, stond er eerst een klein busje in de weg, die een Marokkaanse dame die bij ons in het vliegtuig had gezeten in moest laden!!! Ja jullie lezen het goed....inladen. Het was een Marokkaanse Bessie Turf die door twee man het busje moest worden ingeduwd, waarbij de derde man haar aan de andere zijde erin moest trekken. Wij hebben dit uiteraard met grote hilariteit staan bekijken.Het was nog donker toen we het vliegveld afreden. Binnen een uur begonnen de contouren van het overwegend kale landschap zichtbaar te worden, soms afgewisseld door bergjes. We zien voor het eerst de nederzettingen waar de arme Marokkaanse bevolking hun domicilie heeft. Vele kuddes schapen met herder trekken aan ons oog voorbij.
Rond 10.00 uur rijden we Marrakech "de rode stad", genoemd naar de kleur van alle huizen en gebouwen, binnen. Een half uurlater staan we voor Hotel Oudaye.Daar bleek dat we niet op de lijst
voorkwamen. Tevens bleken er mensen van Kras-vakanties bij ons in de bus zaten die naar Rabat moesten ipv Marrakech. Deze mensen moesten uiteindelijk met een taxi helemaal naar Rabat terug. Dit legt een uur rijden ten noorden van Casblanca. Ja, dat krijg je als je op het vliegveld bij de bus de lijst niet nakijkt. We moesten even