Erik komt aan in Malmö - Reisverslag uit Malmö, Zweden van Albert Vermeij - WaarBenJij.nu Erik komt aan in Malmö - Reisverslag uit Malmö, Zweden van Albert Vermeij - WaarBenJij.nu

Erik komt aan in Malmö

Door: Albert Vermeij

Blijf op de hoogte en volg Albert

28 September 2013 | Zweden, Malmö

ZATERDAG 28 SEPTEMBER
ERIK KOMT AAN IN MALMÖ

Malmö

We staan rond de klok van 07.00 uur op en gaan op ons gemak douchen en ontbijten.
Vandaag gaan we Erik ophalen in Malmö. Vanmorgen is hij om 8.05 uur van Schiphol
met de KLM vertrokken naar Kopenhagen en landt daar om 09.25 uur. Vandaar neemt
hij de trein over de Öresundbrug naar Malmö Centraal Station. Hij wordt door ons verwacht
omstreeks 11.00 uur. Wij stappen ongeveer 8.40 uur in de auto richting Malmö. Onze
aardige navigatiemiep heeft uitgerekend dat wij omstreeks 10.05 uur in de haven net
achter het Centraal Station aankomen. Die tijd klopt redelijk. We besluiten om hem in
de Q-parkgarage naast het station te parkeren. Wij hadden van Erik inmiddels vernomen dat hij in Kopenhagen op de trein stond te wachten. Nadat wij middels een Q-parkmedewerker
hadden vernomen hoe het parkeren en betalen werkt gaan wij richting Centraal Station.
Op het moment dat wij op zoek gaan naar een toilet belt Erik op dat hij op spoor 2 is ge-
arriveerd. Het was pas 10.30 uur, dat was een snelle verbinding van uit Kopenhagen.
In net een uur na landing staat hij ons de hand te schudden op het Centraal Station in Malmö.
We lopen even terug naar de auto om zijn handbagage (zijn overige spullen hadden wij al meegenomen) er in te gooien. Opnieuw naar het toilet want wij moesten allebei best wel nodig. Voor de lieve somma van 10 kronen (euro 1,20) konden wij daar terecht. Breng je wat
en dan kost het je ook nog een berg geld. Koffie hebben we bij de espressocoffeebar maar niet
genomen, dat kostte helemaal een godsvermogen.

Oude centrum

We lopen het Centraal Station uit over de Malarbron(brug) naar Stortorget, het plein bij het
mooie Rathuset (Raadhuis) van de stad. Midden op het plein staat het statige standbeeld van Karl X Gustav. Tevens staat in de hoek van het plein de oudste apotheek van Zweden. Wij lopen een straatje door waar de impossante St.Petri-kyrka staat. Een mooi altaar en (s)preekgestoelte is er te bewonderen. We zoeken Stortorget weer op en lopen de winkel- straat Södergatan af naar het Gustaf Adolfs Torg. Ook hier een gezellig plein omgeven door historische gebouwen. Het is inmiddels 11.30 uur en we hebben trek in een kopje koffie en Erik in wat te eten.McDonalds biedt voor beide uitkomst. De Cappaccino is hier nog wel te
betalen en het smaakt ook goed. Een stukje terug nemen we Skom.gatan (naam zal wel langer zijn van de straat, maar dat staat niet in mijn stadsplattegrond) naar Lilla Torg. In de brochure van de stad staat vermeld dat Lila Torg het meest charmante plein van de stad is. Die kwalificatie kan hedt zeker doorstaan. Het plein is gebouwd rond 1592 en heeft een afwijkende bouwstijl ten aanzien van de rest van het oude centrum. Een soort vakwerkhuizen maar dan in Zweedse stijl. Op het moment dat wij er lopen is er een markt aan de gang, waar handelswaar te koop werd aangeboden die volgens oude ambachtwijze is gemaakt. Het maakt dat over het plein er behalve een charmante- ook nog een knusse gezellige sfeer hangt. Na daar even van geproefd te hebben, zoeken wij door een iets minder aantrekkelijke straat de Kungsparken op. In het park lopen we langs een beeldengroep met hertjes en een schitterende fontein omgeven door bloemenpracht. Het gebouw van het casino is minder bezienswaardig en daar lopen we snel aan voorbij. De zwartgekleurde molen in het park ziet er wel schattig uit. Het Malmöhus-kasteel ziet er aan de achterkant niet zo geweldig uit, maar de voorkant waar we later met de auto voorbij rijden kan onze goedkeuring wel wegdragen.

Na het park lopen we terug richting het Centraal Station. Deze kant heeft nog zijn oude historische zijde, In de oude stationshal, waar ooit de treinen op het spoor binnenkwamen, zijn nu als een soort markthal kleine eetgelegenheden gesitueerd, die lokale- en internationale delicatessen serveren. Aan de kop waar eens de hal was, is een espressobar gevestigd. Zo hebben ze een moderne horecagebeuren in een historisch gebouw samen laten vloeien. De andere zijde van het Centraal Station, aan de kant van de parkeergarage waar onze auto staat, heeft een hypermoderne bouwstijl.

Turning Torso

Vanuit de parkeergarage is het niet ver rijden naar Turning Torso. Het ligt in de stadsdeel
met de meeste expansie, Västra Hamn (Västra Haven). Er wordt en is daar druk gebouwd. En uw teMaxi supermarkt. Eerder gaf ik een vergelijking met Maxis, maar een ruim opgezette Makro komt daar meer voor in aanmerking. Voordat wij daar naar binnengaan zien wij op weg naar dit stadsdeel, in een ander deel van de haven, een middelgroot oud zeilschip liggen nabij een vuurtoren. De vuurtoren zal waarschijnlijk nog een nostalgische waarde hebben en niet meer in gebruik zijn op deze plek, lijkt mij. De auto parkeren wij op de parkeerplaats van de supermarkt en lopen tot vlakbij Turning Torso. Deze moderne wolkenkrabber in gedraaide vorm heeft een hoogte van 190 meter en telt als we dat goed hebben uitgerekend 45 verdiepingen. Terug naar de megasupermarkt om wat (kaas)broodjes in te slaan. Helaas lopen
we ook weer langs de wand vol met bakken verschillende snoepsoorten. Erik en Corry kunnen
daar niet zomaar aan voorbij lopen. Maar goed het is vakantie en ze hebben weer een aardig stukje door de stad moeten wandelen.

Ribersborg Kaltbadhus en Öresundbrug

We verlaten het stadsdeel Västra Hamn en draaien de Limhamnsvägen op. Dit is een soort
boulevard met er naast een fietspad/voetpad waar druk van gebruik gemaakt wordt. In dit
deel langs de kust zie je ook verscheidene hardlopers(sters) aan hun conditie werken. Wij
beperken ons tot het wandelen vanaf de parkeerplaats naar de pier, die ons naar het populaire
Kaltbadhus daterend vroeg 20e eeuw brengt. Ook de aan weerskanten van de pier gelegen fijne zandstranden aan de Öresund, zijn in de zomer in trek bij de inwoners van Malmö.
Op een zonnige dag die wij ook vandaag weer mogen beleven, trekken de mensen hier naar toe. Vanaf de pier heb je aan de rechterzijde een schitterend uitzicht op Turning Torso en
aan de linkerzijde op de mooie lange Öresundbrug. Recht voor ons uit zie je door het heldere
weer Denemarken liggen. We nemen geen bad in dit nostalgische badhuis, want we hebben
geen van allen badkleding bij ons. Laten we dan maar in de auto stappen naar de nieuwe wijk
in stadsdeel Limhamn. In deze woonwijk hebben ze hele leuke woningen neergezet. Flatjes
hebben ze er ook die uitkijken op de Öresund en de gelijknamige brug die nog beter te zien
en te fotograferen is. Na van dit uizicht te hebben genoten rijden we terug door het centrum
en komen aan de voorkant van Malmöhus uit. Daar vertrekt net een museumtram voor een
toeristisch ritje. We gunnen ons een bik op de mooie voorkant van het kasteel en gaan nu
echt de stad verlaten.

Slot Ellnge en Skarhult

Om Erik alvast kennis te laten maken met het Zweedse landschap rijden we vanaf Lund
binnendoor. Na de nodige dorpjes in landbouwgebied gepasserd te zijn, komen we uit bij
Slot Ellinge. Daar zijn we even uitgestapt om de door een slotgracht omgeven gebouw te
bewonderen. Niet veel verder doemt Slot Skarhult op. Dit is een mooier exemplaar maar
heeft geen slotgracht. Als we dit kasteel achter ons laten schiet een aantal kilometers verder
een aantal herten de weg over. Zodra ze de auto zien naderen, springen ze terug het weiland
in. Dat kunnen we nog net vastleggen. Maar in het weiland staan ze stil en kunnen wij dit
groepje helemaal goed voor de lens krijgen. Nog geen 500 meter verder loopt er een hele
kudde/roedel, hoe noemt men dit, in het linksgelegen veld. Op 100 meter afstand van de weg
probeer ik ze op de foto te nemen. Omdat ik wat tegen mij zei, begaven ze het met zijn allen op een lopen. Dat was wel een magnifiek gezicht. Bikj Stehag passeren we het voor ons
bekende Ringssjön (meer), die wij op weg naar Malmö al meerdere keren over wegnr.23
gepasseerd zijin. Deze weg loopt dwars door het Ringssjön heen. Wij komen er nu links
omheen. Erik vond het een behoorlijk groot meer en dat is het ook. Ze hebben hier alleen
nog veel grotere, maar die gaan wij ook niet tegenkomen want die liggen een stuk noordelijker. Het bosrijke deel begint hier te komen. Hij is er best wel van onder de indruk,
zoveel mooie natuur. Omstreeks 16.30 uur arriveren wij in Torrarp bij ons huisje.
Erik vindt het een leuk huisje. Na zo’n dag gaat er in het zonnetje voor het huisje wel
een biertje in. Daarna nog even gauw naar Bjärnum voor een paar boodschappen in de
plaatselijke supermarkt, nadat bekend is wat we willen gaan eten vanavond.
Na het eten gaat Erik even liggen en zorgt bij het koffiedrinken dat er geluid uit de TV komt.
Veel hebben we niet aan de TV omdat er slechts ZDF voor ons te ontvangen is. Maar goed,
er komt nu wel geluid uit. Als er koffie gedronken is duikt Erik definitief in zijn mandje en
volgen wij later las dit verslag klaar is om 22.45 uur. Met de wetenschap dat PSV verloren heeft, Ajax met 6-0 van GoAhead Egles heeft gewonnen en Marianne Vos en de zoon van
Adri van der Poel wereldkampioen zijn geworden bij het WK fietsen in Florence.
Welterusten.