Kopenhagen - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Albert Vermeij - WaarBenJij.nu Kopenhagen - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Albert Vermeij - WaarBenJij.nu

Kopenhagen

Door: Albert Vermeij

Blijf op de hoogte en volg Albert

01 Oktober 2013 | Denemarken, Kopenhagen

DINSDAG 1 OKTOBER
KOPENHAGEN
Treinreis Kopenhagen
De trein naar Kopenhagen vertrekt om 7.55 uur vanuit Hässleholm vanaf spoor 1.
Daarvoor moesten wij om 5.45 uur opstaan en om 07.00 uur in de auto zitten.
We doen er ongeveer 20 minuten over om naar Hässleholm te rijden Hebben
afgelopen week vooronderzoek gedaan naar een vrije parkeerplaats en tijd die het
kostte om naar het station toe te lopen. Dat was ongeveer 10 minuten. Het verloopt
allemaal voorspoedig en waren direct aan de beurt voor het kopen van een family-ticket.
De kosten waren zweedse kronen 610,00, met Jojo kaart kreeg je 10 kronen korting en
bleef er op de kaart nog 67,20 kronen tegoed op staan. Die kan je voor een volgende
trein- of busreis weer gebruiken. Uiteindelijk kom je na aftrek van alles op Zweedse kronen 532,80 (ca. 65 euro) voor het retour-treinkaartje voor 2 personen. Erik moest ca. 14 euro
voor enkele reis neertellen. Hierna hadden we nog tijd om Erik nog even een blik op het
niet zo bijzondere centrum van Hässleholm te geven. Het plein op een tiental meters van het
station en de kerk aan het eind van de straat was nog enigszins de moeite waard.
De trein loopt op tijd het station van Hässleholm binnen. De treinen zien er goed uit van
binnen, aanslutingen voor laptop of je i-phone is aanwezig en van de laatste wordt gretig
gebruik gemaakt, vooral door de studenten die trein bevolken. Je zit ook op zachte stoelen,
dat is bij de NS andere koek zegt Erik. De laatste keer dat ik in de trein zat was naar Utrecht of Amersfoort en dat waren hardere zittingen en de trein reed niet zo geruisloos als deze treinen van Skånetrafiken, die overigens het gehele bus- en treinverkeer in deze provincie regelt. Ze werken net als de SJ Spoorwegen (ook zweeds) samen met de deense spoorwegen.
De treinreis verloopt prima. We zien in een flits nog wat herten in het veld lopen en bij Lund
stappen de vele studenten uit de trein om hun kennis op de universiteiten vandaag weer uit te breiden. Wij gaan onze kennis van Kopenhagen verbreden en daarvoor steken wij na Malmö
de Öresund over. Dit keer met de trein over de kilometers lange Öresundbrug. Om 9.16 uur
rijden wij het ondergrondse Centraal Station van Kopenhagen binnen. Via de roltrappen
komen we de grote oude stationshal binnen. Wij gaan op zoek naar een bagagekluis om de
handbagage van Erik in op te bergen. Hier kun je alleen deens geld ingooien en geen betaal-
of creditcard gebruiken. Bij de balie is het betaalapparaat stuk. Dat betekent er de hele dag rmee rondlopen in de stad. Gelukkig zit er niet veel in en rijdt hij op wieltjes.

Råthusplats en Strøget

Direct vanuit het Centraal Station lopen we tegen het midden in de stad gelegen pretpark
Tivoli aan. Volgens Denemarkenkenners en liefhebbers van zo’n park, moet je er binnengaan.
Wij laten hem links liggen. We komen uit op het Räthusplats waar aan het onnoemelijk grote Råthus ligt. De toren met carillon, die wij een enkele maal horen spelen, stijgt daar nog eens behoorlijk bovenuit. Boven op de rand van het gebouw staren de beelden op ons neer. Boven
de ingang siert een gouden beeld van een bisschop. Dit moet vroeger een bisschoppelijk paleis
geweest zijn, zo groot is dit complex. Aan de rechterkant kijkt de bekende sprookjesschrijver Hans Crhistian Andersen als beeld op het plein uit. Een mooie fontein op het plein ontbreekt ook niet.

We lopen naar de wereldberoemde winkelstraat van Kopenhagen, de Strøget.
De Strøget bestaat uit de straten Frederiksberggade, Nygade, Vimmelskaftet, Amagertorv en
Østergade en eindigt op het Kongens Nytorv, een statig plein. Erik loopt de Newyorker binnen om te kijken of hier goedkoper kleding te scoren valt. De prijzen liggen gelijk met die van Nederland.

Christiansborg en Amaliënborg.

Wij lopen van de Højbroplats, richting Christiansborg. Hier is het regeringsgebouw gevestigd. Op het moment dat wij er lopen komt de complete regering het gebouw naast Christiansborg uitlopen. Wordt door een horde fotografen op de gevoelige plaat genomen en wacht een cameraploeg de premier van het land op voor een interview. Zo te zien is het een vrouwelijke premier. Zoveel kennis van de deense politiek heb ik ook weer niet. Iets verderop staat een groep demonstranten met regenboogvlaggen (homobeweging) te demonstreren tegen een
besluit die de regering waarschijnlijk, heeft of nog moet nemen. Naast Christiansborg ligggen
de ministeries in imposante gebouwen, waar de vele politici’s nu ook naar toe lopen.
Via de Holmens Kyrke en de Holbergsgade komen we uit op Nyhavn met zijn rijke verzameling oude en kleurrijke gevels en schepen, waar tal drijvende restants van zijn.
De Toldbodgade brengt ons door de ambassadebuurt, waarbij we ook langs de nederlandse
ambassade lopen, naar Amaliënborg. Het is 11.23 uur als we in het park tussen de haven en Amaliënborg aankomen. Ik besluit om snel naar het beeldje van “Den lille Havfrue” (De kleine zeemeermin) te lopen. Corry en Erik nemen plaats op een bankje in de zon bij de prachtige fontein in het park. Corry kan heel moeilijk lopen, dat is te ver en we halen het
niet om op tijd voor de wisseling van de wacht terug te zijn. Ik kom bij het begin van de
Churchillparken waar de imposante Gefionfontein is te zien. Er moet dan nog een stukje
gelopen worden naar het beeldje. Ik betwijfel of ik dan nog op tijd terug ben voor de wisseling van de wacht. Helaas, maasr ik besluit om terug te keren. Via de Amaliegade loop
ik rechtstreeks naar Amaliënborg. Op het moment dat ik daar aankom, rijdt er een auto met een lid van het koninklijk huis en meerdere auto’s in zijn gevolg, onder politie-escorte het plein over. Ik ben er haast van overtuigd dat de Koningin van Denemarken en haar gemaal in
de auto voorbijreed. Ik haal Corry en Erik op uit het park en we wachten op de wisseling van
de wacht. Amaliënborg is een verzamelnaam voor de om een plein aangelegde paleizen.
Zouden alle leden van de koninklijke familie hun eigen optrekje hebben? Midden op dat
plein staat het standbeeld van Enrico Quinto, die vanaf zijn paard alles in gaten houdt.
Even voor twaalf komt er beweging in de paleiswachten die voor hun wachthuisjes heen en
weer lopen. Om twaalf uur komt er een groep militairen met zwarte hoge berenmutsen
aanlopen, die we ook kennen van de engelse wisseling van de wacht en de doedelzakspelers. Vanuit een straat waar de Marmonkyrken staat komt nog een peleton aanlopen.Er volgt een heel schouwspel waarbij ze elkaar allerlei informatie toespelen, dat er geen bijzonderheden
zijn gebeurd, of iets dergelijks. Het slot van het geheel is dat een peleton het plein rondgaat om de paleiswachten af te lossen. Wij wachten niet alles af want het geheel duurt minstens
een half uur lang en geeft telkens hetzelfde beeld. Dit ceremonieel vertoon is wel weer een belevenis. Iedere wachtswisseling heeft zijn eigen identiteit. Londen, Praag, Kopenhagen en iets anders die op het heldenplein in Budapest.

Rosenborg Slot en Koninklijke Familie

Gezien het moeilijke lopen van Corry gaan we vanaf nu weer richting het Centraal Station.
We lopen de straat in richting Marmonkyrken. Ik neem een kijkje in de kerk met zijn mooie
koepel die van binnen voorzien is van schitterende fresco’s en kan bogen op een evenzo mooie altaar. Na het bezoekje aan de kerk loop ik richting Slot Rosenborg en gaan Corry en
Erik vast naar de winkelstraat Strøget, waar de McDonalds zich bevindt. Kongens Have is het
fraai aangelegde park voor Slot Rosenborg. Dit lustslot is gebouwd in 1606-1607 voor Christian IV naar eigen ontwerp. Zij zijn een gedeelte van het slot aan het restaureren. Ondanks dat, kan ik er toch nog veel van zien en er een mooie foto van schieten. Over de
Gothersgade ga ik weer terug richting Kongens Nitorv. Voordat ik daar arriveer kom ik in de
Gothersgade het peleton met militairen tegen, die bij de wisseling van de wacht hun deel opeisten. Ze lopen in militaire pas terug naar hun kazerne. Aan de Kongens Nitorv liggen weer een aantal schitterende historische gebouwen, waaronder Hotel D’Angleterre. Aan de
andere kant ligt het Theater. Ik wil net een foto maken, hoor ik een hoop sirenes dichterbij komen. Zie ik daar een aantal motoragenten naderbij komen met sirene en zwaailicht. Ik kan
net naar het midden van de weg lopen omdat er net geen auto’s aankomen rijden. De voorste motoragenten zijn het theater al genaderd. Ik kan precies op tijd mijn video van het fototoestel aanzetten toen de auto’s met ik denk de complete deense koninklijke familie voorbij kwam rijden. In een glimp kon ik Prinses Mary in een van de auto’s zien zitten. Ze reden voor het Theater langs, op weg naar hun paleis Amaliënborg. De koninklijke stoet nog een keer tegen- komen is wel heel uitzonderlijk. Alsnog een foto van het Theater gemaakt en snel de Strøget
opgelopen. Voor de McDonalds moet ik bijna de hele winkelstraat doorlopen. Ik ga op zoek naar Corry en Erik. Op de bovenetage zit Corry al te wachten totdat Erik met zijn bestelling
terugkomt. Ik snel naar beneden toe, maar de bestelling was reeds in behandeling. Ben toen
eerst maar een WC op gaan zoeken, voordat ik zelf wat ging halen. Op dit tijdstip was er
aardig wat deense schooljeugd aanwezig. Naast ons gingen de uitgelaten puberdametjes van tafel. Helaas keek een er niet zo goed uit, waardoor ik vol een hand in mijn gezicht kreeg.
De jongedame veronderschuldigde zich wel netjes in het deens, en later in het engels toen ze
hoorde dat ik in het engels vroeg of ze niet een beetje uit kon kijken. Een poosje later begon
mijn neus spontaan lichtjes te bloeden. Een stukje van een servetje van McDonalds hielp goed. We leggen het laatste stukje van de Strøget af naar het Räthusplats. Op het plein is
er een podium verschenen, waar de demonstratie eerder op de dag bij het regeringsgebouw,
een vervolg kreeg met een manifestatie met sprekers over het homovraagstuk. Terug naar
het station passeren we rechts het Tivolipark waar zich de ingang bevindt. Dit park opende
zijn poorten in 1843 en is het oudste pretpark ter wereld in zijn soort. Dat is terug te zien
aan de historische gebouwen. Het ligt midden in de stad en dat is ook wel uniek te noemen.
Ik maak nog even een uitstapje naar rechts, waar het Cirkustheater ligt. Dit is ook weer zo’n
historisch gebouw. Er tegenover licht een wat modernere bioscoop. Op de andere hoek hebben we Cafe Emma liggen. Dat moest natuurlijk even vastgelegd worden. Op het kruis-
punt even verderop komen we weer samen en lopen naar het Centraal Station.

Terugreis

Erik koopt bij de balie een kaartje naar Copenhagen Airport. Om 15.32 stappen we in de trein op spoor 5 met eindbestemming Göteborg. Dit betekent dat wij moeten overstappen in Malmö of Lund. Erik verlaat ons bij station Copenhagen Airport. Hij moet nog tot 18.30 uur wachten voordat zijn vlucht vertrekt naar Amsterdam. Dat vindt hij niet erg, want na gisteren en het geslenter in de stad vandaag, gebruikt hij de tijd om wat bij te komen. Wij wensen hem een goede vlucht en zwaaien hem in het voorbijgaan op het perron nog na. De trein vertrekt en brengt ons weer vanuit Denemarken over de Öresund(brug) op zweedse bodem. In Lund stappen wij over op de trein richting Hässleholm. De trein zit overvol (studenten uit Lund o.a.) en Corry kan nog net zitten. Ik moet tot Eslöv staan in de trein, daarna komt er een plekje vrij en zitten we tegenover elkaar tot Hässleholm. Om 15.48 uur rolt de trein het station binnen. We lopen naar ons auto op het parkeerterrein. Helaas gingen de slagbomen van de spoorwegovergang naar beneden toen wij met nog wat andere mensen kwamen aanlopen.
Inmiddels begon het ook te spettteren en een goederentrein kwam voorbij. De bomen gingen
nog niet omhoog omdat er een passagierstrein aankwam. Hij ging nog steeds niet open en dat
duurde best wel lang. Blijkbaar heeft er een zitten slapen, want na een tijdje nutteloos wachten
en geen trein, gingen de spoorbomen omhoog. In de buitenwijk van Hässleholm wippen we
nog even de Lidl binnen voor een paar boodschapjes en gaan dan snel naar huis. In de avond
heeft het nog behoorlijk wat geregend. Overdag hadden wij weer een heerlijk zonnetje.
we treffen het nog steeds met het weer.

• 25 Oktober 2013 - 21:35

Fred :

Hoe is het mogelijk dat jij, Albert, klapkes oploopt in Denemarken. Had je het uit tenue aan.