Rome - Reisverslag uit Rome, Italië van Albert Vermeij - WaarBenJij.nu Rome - Reisverslag uit Rome, Italië van Albert Vermeij - WaarBenJij.nu

Rome

Blijf op de hoogte en volg Albert

31 Mei 2015 | Italië, Rome

Wij lopen een van de straatjes in de buurt van Corso Vittorio Emanuele in en gaan bij een kleine horecagelegenheid naar binnen. We bestellen een cappuccino met een grote met poedersuiker bestrooide lekkernij gevuld met abrikozenjam. We maken gelijk gebruik van het sanitair die via een smal trappetje naar beneden te bereiken is. Op aanwijzing van het personeel nemen wij de kortste route naar Piazza Navona.

Piazza Navona

Door verscheidene oude straatjes, wat is niet oud in het historische centrum van Rome, komen we aan bij een van de leukste en mooiste pleinen van Rome. De uitgerekte ovale vorm van het plein herinnert eraan dat het gebouwd is op het oude stadion van Domitianus. Het is een waar voetgangersparadijs gevuld met cafe's , waar de centrale fontein van Bernini uit het oog springt. De beelden rond het centrale beeld uit 1651 in de fontein symboliseren vier rivieren die de continenten vertegenwoordigen. De Ganges-Azië, Donau-Europa, Rio de la Plata-Amerika en de Nijl in Afrika. Verscheidene kerken en paleizen sieren dit plein waaronder Palazzo Altemps. De met fresco's versierde kamers staan vol met antieke beelden, hetgeen wij echter niet hebben gezien. Palazzo Madama is sinds 1870 de zetel van het Italiaanse Senaat.

Pantheon

Een ander juweeltje ligt op de door ons gekozen route, het Pantheon. Piazza della Rotonda, het plein voor het Pantheon was tot 1847 het toneel van een levendige dagmarkt. Het plein is nu het decor van toeristen en paardenkoetsen allen gearrangeerd rond de fonteinen van Giacomo della Porta uit 1575 met een kleine aan Ramses II gewijde Obelisk. We stappen het Pantheon binnen waar de massieve bronzen deuren, ondanks dat ze grondig gerestaureerd zijn onder Pius IV, origineel zijn. Het Portiek is een geveldriehoek, wordt ondersteund door 16 roze en grijze granieten zuilen op drie na ook allemaal origineel. De koepel is de grootste gemetselde koepel in Europa. Het gat in het midden van de koepel waar regen en sneeuw doorheen valt, heeft een diameter van 8,3 m. Binnen sieren marmeren decoraties het interieur. We vervolgen onze route langs het Piazza di Sant Ignazio waar een meesterwerk van barokke bouwkunst het plein siert. In de gelijknamige kerk was een dienst aan de gang.

Trevi Fontein/Palazzo Quirinale

We gaan naar een volgend hoogtepunt. De Trevi-fontein bekend om het gooien van munten, waarop de persoon volgens het verhaal naar Rome zal terugkeren, staat droog en wordt rigorreus gerestaureerd. Hoewel de Feijenoord-supporters schade hebben aangericht aan deze fontein, waren ze al druk met de restauratie ervan bezig. Jammer om deze wereldbekende fontein niet in al zijn schoonheid, gevuld met water te kunnen aanschouwen. Snel naar een volgend bouwwerk, het Palazzo del Quirinale. Het staat op de hoogste van de zeven heuvels waar Rome op is gebouwd. Het was de woonplaats van de Sabijnen in de begintijd van Rome. Ook hier bevindt zich weer een mooie fontein op het plein.

Piazza Venezia en Het Colosseum

Om bij het eveneens wereldberoemde Colosseum te komen passeren wij een zijstraat waar een hele rij scooters naast elkaar staan geparkeerd. Het is het vervoermiddel voor veel Italianen om snel door het doorgaans drukke verkeer te komen. Het Piazza dei Apostoli is een volgende passage met wederom schitterend mooie gebouwen en een gelijknamige kerk. Het Piazza Venezia volgt hier snel achteraan. Hier staat het Palazzo Venezia die gebouwd is in opdracht van Paus Paulus II is het eerste grote renaissance paleis voor de Venetiaanse kardinaal Pietro Barbo. Maar wat ons van ver al de meeste aandacht trok is het monument van Vitorio Emanuel II. Dit statige witte gebouw is van puur wit marmer heeft vele zuilen met binnenin een museum. Het is ook bekend onder de naam Altare della Patria (Altaar van het Vaderland). In het midden staat een ruiterstandbeeld van Vitorio Emanuel II de 1e koning van een verenigd Italië. Op het monument staan links en rechts standbeelden van de godin Victoria in een vierspan. De twee fonteinen naast het monument stellen aan de ene kant de Adriatische Zee voor en aan de andere kant de Tyrreense Zee. Eigenlijk moet je voor elke wijk minstens een halve dag uittrekken en dan kom je nog tijd tekort. De receptioniste van de camping zei het treffend. rome daar heb je 2 tot 3 maanden voor nodig. Nadat we dit adembenemende monument achter ons hebben gelaten komen we op de toegangsweg naar het Colosseum. Aan weerskanten zijn er opgravingen te zien van het oude Romeinse Rijk. Te beginnen bij Foro Traiano. Een kerk uit latere tijd, de zuil van Trajanus en daarna een hele rij zuilen die duiden op een Agora (hoofdstraat). Aan de andere kant liggen Foro di Agusto en Foro di Cesare welke allen onderdeel uitmaken van het bij ons bekende Foro Romanum. Op deze toegangsweg staan de tribunes al klaar voor de militaire parade die op 2 juni de Dag van de Arbeid wordt gehouden. Het Colosseum dient zich aan. Hier bereikte de keizerlijke passie voor bloedig spektakel zijn hoogtepunt. Keizer Titus opende in 80 n. Chr. dit amfitheater met een 100 dagen durend feest (!!!???), waarbij meer dan 5000 wilde dieren werden gedood.!!! Wat een feest.....bah. Rechts van het Colosseum staat de rijkversierde Boog van Constantijn. Een soort van Arc de Triomphe maar dan een stuk kleiner. Moe van al het gewandel stappen we na het Colosseum gerond te hebben in de Metro.

De Spaanse Trappen

Bij het metrostation Termini gelegen bij het treinstation Termini stappen we uit en lopen langs de Thermen van Diocletianus welke een enorm badhuis geweest moet zijn. Bij het Piazza della Republica domineert Fontana delle Naiadi waarin vier naakte nimfen zijn afgebeeld. Het zijn de beschermengelen van de rivieren, meren, zeeën en onderwater-wereld. De sculpturen hebben een sensuele uitstraling. Het plein wordt omgeven van de mooie historische gebouwen. In een ervan is een hotel gevestigd waar een hotelsuppoost in uniform de gasten verwelkomd. Op het moment dat wij er langslopen stapt uit een busje een vliegtuig-bemanning van een luchtvaartmaatschappij die bepaald niet op de kleintjes hoef te letten. Zullen wel uit het Midden-Oosten of een rijk Aziatisch land komen. Hiervandaan nemen we de metro naar Piazza del Popolo. Onze dagkaart komt goed van pas. Ook op dit plein kan een fontein niet ontbreken. De Domenico Fontana bekroond met een 3200 jaar oude obelisk van 25m hoog uit Heliopolis werd door keizer Augustus naar Rome gebracht. Niet door hemzelf hoor, daar had hij zijn mensen voor. Napoleons man in Rome huurde Guiseppe Valadier in om het plein in 1811-1824 zijn huidig neoclassistische uiterlijk te geven. Hij voegde ook de leeuwen in Egyptische stijl aan de fontein toe. We gaan terung naar het metrostation Falminio om er een halte mee naar ons beginpunt van de dag, metrostation Spagna terug te keren. Voordat we de parkeergarage ingaan wilde ik op Piazza Spagna, Trinita dei Mont (kerk)i en de Spaanse Trappen bewonderen.Dit populaire rococco-monument is in mei als de azalea's in bloei staan op zijn mooist. De kerk boven aan de trappen waren ze aan het restaureren, net als de Trevi fontein en het Colosseum. Ooit moet dat eens gebeuren. Op het plein staat Fontana La Barcaccia. Bernini's vader Pietro hielp zijn zoon bij het ontwerpen van deze ludieke fontein van een zinkende boot uit 1629. Het wordt de hoogste tijd om de parkeergarage op te zoeken. Het is al een prestatie om met de fysieke gesteldheid van Corry, de pijn in haar buik, dat ze de dag in een snikhete Rome heeft volbracht. Voor Euro 15, 20 hebben we een hele dag geparkeerd. Een dagkaart was 18 Euro. We waren weer snel en soepel de stad uit.

Fiano Romano

Terug in Fiano Romano moesten we eerst op zoek naar een tankstation. Voor de overwegend katholieke Italianen is de zondag nog altijd een rustdag. Zo zijn de benzinestations vandaag onbemand en moet je hetzij met cashgeld, hetzij met een betaalkaart in de automaat stoppen. Dat lukte ons dus niet omdat mijn Italiaans waar het in aangegeven wordt hoe je dat moet doen, te wensen overlaat. We gaan op zoek naar een andere benzinestation. Hier hetzelfde probleem. Maar ook bij dit station zit een mannetje op een stoel (wij denken dat het misschien wel zo'n bootvluchteling is) die ons helpt benzine te verkrijgen. We geven hem een euro voor de moeite. Nu nog op zoek naar de McDonalds die hier in de buurt moet zijn. Op aanwijzingen van een paar dorpsbewoners weten we deze te vinden die op 3 km afstand ligt. Dat hadden wij zelf dus nooit kunnen vinden middels de Italiaanse bewegwijzering. Wat ons nog steeds verwonderd is de rijstijl van de Italianen. Gemiddeld rijden ze 30 km harder als de toegestane snelheid en scheren ze langs je heen, waarbij ze je bekant afsnijden. Het blijft een gek volk. Daarentegen zijn ze een stuk vriendelijker dan de Fransen. Terug op de camping heeft er een invasie van Nederlanders plaats gevonden. Een reisgezelschap van de ASCI Campingorganisatie was er neergestreken. Deze ca. 46 personen hadden er een reis van vijf weken opzitten die hun helemaal naar Sicilië had gebracht. Ze waren begonnen aan het Lago di Bracciano, waar de start van de fietstocht Rome-Amstelveen '89 had plaatsgevonden. Vanaf die camping hadden hun Rome bezocht. Dit was hun laatste stop met de groep. Er vond nog de finale van de Jeux de Boules wedstrijd plaats de gebruikelijke competitie voor wie er aan wil deelnemen. Laat nou het vrouwtje wat tegenover ons staat en voor het eerst van haar leven aan dit spel deelnam de winnares worden. Een laatste etentje met de hele groep is de afsluiting van de reis. De volgende dag ging ieder zijn eigen weg. De een bleef nog een dag, de ander ging nog twee weken in Oostenrijk staan, en de volgende reed in drie dagen huiswaarts. Het begon stevig te regenen in de avond. Wij hebben nog wat wasgoed in veiligheid gebracht van een paar mensen uit de groep, wat enorm gewaardeerd werd.