Winkelen in Koper en eventjes terug in Italië. - Reisverslag uit Koper, Slovenië van Albert Vermeij - WaarBenJij.nu Winkelen in Koper en eventjes terug in Italië. - Reisverslag uit Koper, Slovenië van Albert Vermeij - WaarBenJij.nu

Winkelen in Koper en eventjes terug in Italië.

Blijf op de hoogte en volg Albert

15 Juni 2015 | Slovenië, Koper

We moeten vandaag weer even boodschappen doen bij de Lidl. Er is kleding in de aanbieding die we voor Roos willen kopen En we moeten sinaasappels hebben. We willen ook even kijken of de naast de Lidl gelegen andere supermarkt Plodine een parasol voor heeft. Een muis heeft in de huidige parasol gaten gevreten. Niet meer in de voortent leggen maar in de caravan. Waarschijnlijk hebben muizen vorig jaar dus ook gaten in onze groene kleed in de voortent gevreten. De dag begint bewolkt. Gelukkig komt de zon er regelmatig door. Bij terugkomst drinken we aan het strand een kopje koffie en maken ons op om daarna naar Koper in Slovenië te gaan. Elk jaar gaan we een dagje naar Slovenië om in het moderne winkelcentrum te gaan kijken of er nog koopjes zijn te halen. Corry is op zoek naar makkelijk aan te trekken broeken voor na de operatie aan haar rechterhand die in augustus staat te gebeuren. We stappen in de auto en nemen de oude weg die ons over de rivier de Mirna leidt en hier op zijn breedst is en uitloopt op de Adriatische Zee, richting Novigrad. Hier hebben we tevens uitzicht op de wat verderop gelegen gigantische brug van de snelweg. Deze is over het dal van de Mirna en gelijknamige rivier gebouwd. Via de kustweg en een paar leuke vissersplaatsjes zoals Lovrecica bereiken we Umag. Na Umag nemen we de kustweg tot Savodrija. Hierna brengt een weg ons verder door een bomenrijk binnenland naar de grens met Slovenië. We nemen de grens via Portoroz en Izola over kleine bergjes naar Koper die door een mooie nieuwe tunnel wordt bereikt. Na het bezoek aan het winkelcentrum waarbij wij meer dan geslaagd zijn bij de winkel van Tom Taylor en Kik voor kleding, en voor Asics bij Hervis, alles met hoge kortingen, gaan we bij McDonalds even wat eten.

Triëst en Muggia

We vervolgen onze weg naar het centrum van Triëst. In het begin van onze Kroatië-vakanties zijn we daar al eens geweest. We hebben daar in het historisch centrum op het plein gelopen met die majestieuze gebouwen. Daar moesten we vandaag net even stoppen voor het verkeerslicht. Zo konden we vanuit de auto nog even genieten van de schoonheid van deze kolossale gebouwen. Gelijk even een paar foto's geschoten. Iets verderop komen we langs een binnenkanaaltje die vanuit de Adriatische Zee in het centrum van Triëst loopt. Daar liggen vele kleine bootjes aangemeerd. Aan het einde van het kanaaltje staat een soort Romeinse Tempel. We doorkruizen ook een straat waar op het trottoir een hele rij scooters naast elkaar geparkeerd staan. Een typisch Italiaans vervoermiddel, al jaren. We rijden de stad weer uit om de kustweg te rijden die ons naar Muggia brengt. Deze moet heel mooi zijn volgens Jaap een andere Nederlander op de camping. Hij heeft inderdaad niets te veel gezegd. Een laag betonnen muurtje scheidde ons van de Adriatische Zee met aan de overkant de vrachtschepen die wij in de haven van Triëst zien liggen. Op sommige stukken die vaak dichter bij de dorpjes liggen waren betonnen stroken of kiezelstrandjes aangelegd. Een enkele keer zodanig verbreed dat er ook een horecatentje op gevestigd was. Hier was het oppassen geblazen. Jongelui die achter elkaar aan het hollen waren staken niet oplettend de weg over. We arriveren bij Muggia een klein plaatsje waar het historisch centrum vanzelfsprekend bij het haventje is gelegen. We rijden op de eenrichtingsweg geworden kustweg het dorp in. Onder een stenen poort rijden we om het haventje heen. Uiteraard zijn de parkeervrije plaatsen bezet en rijden iets verder. Daar bevindt zich aan de kust naast het stenen muurtje een beperkt aantal parkeerplaatsen. Achter het muurtje zijn de plaatselijke schonen omgeven door mannelijke zon- en vrouwaanbidders in bikini te bewonderen. Helaas mag je hier maar een beperkte tijd in de blauwe zone staan. We rijden terug via een smal tunnetje naar de andere zijde van Muggia. Vlakbij het oude centrum hadden we een parkeerplaats gezien waar we voor drie kwartier muntjes in de parkeerautomaat hebben gegooid. Een andere kleine stenen toegangspoort brengt ons in de voetgangerszone. Een smal winkelstraatje brengt ons naar een rechts gelegen pleintje. Hier staat de Duomo van Muggia en een historisch pand waar het dagelijks bestuur van deze plaats zetelt. We lopen door naar het haventje met zijn bootjes en een enkele vissersscheepje. Wat hier opvalt zijn de vele kwallen die in het water van de haven drijven. Terug bij het pleintje kunnen we bij een ijssalon met een hendel zelf het softijs in een bakje doen. Het gewicht bepaalt de prijs. Hiervan genietend lopen we terug naar de auto om onze weg langs deze mooie kust te vervolgen. Bij Lazzaretto steken we de grens met Slovenië over en komen in een meer begroeide streek aan weerszijde van de weg terecht. Af en toe zien we de zee nog een keer maar niet meer van dichtbij. Aan de Sloveense kant reiken op sommige plekken de wijnranken tot bijna in de Adriatische Zee. We naderen Koper en begeven ons over de grens met Kroatië. Via de snelweg zijn we zo weer op de camping.

Donder en Bliksem

Ook hier was het weer vandaag prima geweest. In het begin van de avond loop ik naar restaurant Palma om vast voor donderdagavond voor een persoon speenvarken te bestellen. Zolang als ik in Kroatië kom wil ik dit al een keer eten. In onze beginjaren zagen we regelmatig langs de weg bij de Konoba's een speenvarken aan het spit ronddraaien. Bediendes wenkten je om het bij hun te komen eten. Tot nu toe nooit gedaan. Dat gaat dit jaar dus eindelijk gebeuren. Inmiddels trekt de bewolking wel de kant van de camping op. Later op de avond kwam het gerommel en de lichtflitsen onze kant opzetten. We lagen nog maar net op bed toen de regen begon en zich over de camping uitstortte. Voor alle zekerheid besluiten we het laatste stukje van de voortent ook maar dicht te ritsen en een paar raampjes van de caravan te sluiten. Doordat ik de dit jaar aangeschafte boogstang iets had verschoven hoopte ik geen regenzak in het dak van de voortent te krijgen. Uit voorzorg had ik ook 2 tentstokken ietsjes laten zakken zodat het regenwater aan de voorkant er vanaf kon stromen. Dit alles zorgde ervoor dat we geen problemen van de stortbuien ondervonden. We zijn pas rustig kunnen gaan slapen toen het gerommel en de flitsen afnam. De regen was ook gelijk minder geworden.

• 27 Augustus 2015 - 10:29

Fred:

!! Je bent een echte opa voor Roos, helemaal naar Koper rijden om bij de Lidl kleertjes voor haar te kopen. Als dat geen opa liefde is.