Salzburg (Deel 1) - Reisverslag uit Salzburg, Oostenrijk van Albert Vermeij - WaarBenJij.nu Salzburg (Deel 1) - Reisverslag uit Salzburg, Oostenrijk van Albert Vermeij - WaarBenJij.nu

Salzburg (Deel 1)

Door: Albert Vermeij

Blijf op de hoogte en volg Albert

06 Juni 2017 | Oostenrijk, Salzburg

Mozart’s Woonhuis-Paleistuinen van Mirabel

Eindelijk gaan we Salzburg bezoeken. De stad heeft al eens eerder op het programma
gestaan tijdens een eerdere vakantie op weg naar Kroatië. Vanwege de enorme wateroverlast
waarbij zelfs de snelweg tussen München en Salzburg een moment was afgesloten, later
gedeeltelijk, de terreinen van de campings in de buurt van Salzburg onder water stonden,
hebben we dat toen gewijzigd in de Grossglockner Hochalpenstrasse bij Lienz. Wij zijn nu op weg
en lopen bij Hof beim Salzburg door wegwerkzaamheden een kwartier vertraging op. Verder ging het vrij snel en kwamen via de Grazer Bundesstrasse vlakbij het centrum uit. Ik zal de lezer niet gaan vervelen met de overige straten wij doorheen zijn gereden voordat ik de Tiefgarage “Barmherzige
Brüder” indraai. Het was goed sturen over de smalle stroken in de parkeergarage. Wij lopen over
de Karolinenbrücke die de Salzach overspant naar de Giselakai, vernoemd naar de Aartshertogin
Gisela van Oostenrijk (1856-1932). Hoog boven de kade torent de Kapuzinerberg met gelijknamig klooster uit. Langs het voetpad aan de kade staan leuke boompjes waarvan ik de naam schuldig moet blijven. Ik zal er een foto van op de site zetten, wie weet is er iemand die mij de naam ervan kan zeggen. Waar ik wel iets over kan vertellen is de stad Salzburg die voornamelijk bekend is door
zijn wereldberoemde inwoner “Wolfgang Amadeus Mozart” die hier het levenslicht zag. Bij ons vooral bekend door zijn 40ste Symfonie die vertolkt door Waldo de los Rios in de hitparade deed belanden. De binnenstad staat in zijn geheel op de Werelderfgoedlijst die vooral gedomineerd wordt door gebouwen in barokstijl. Dit uiterlijk is mede te danken aan Aartsbisschop Wolf Dietrich van Ratenau. Hij nodigde Italiaanse bouwmeesters uit die o.a. de in 1598 afgebrande Dom in nieuwe stijl liet herbouwen. Inmiddels verlaten we de rivier de Salzach die de stad doorkruist voor even en stevenen af op de aan het Makartplatz nr.8 gelegen woonhuis van de familie Mozart, waar Mozart
van 1773 tot 1781 heeft gewoond. In de prachtige paleistuinen van Mirabel die hier niet ver vandaan liggen, liet Leopold Mozart zijn kinderen Wolfgang en Nannerl vaak spelen. Iets verderop aan het plein staat de “Drievuldigheidskerk” de oudste van de stad, deze katholieke kerk is gebouwd tussen 1694-1702 en ontworpen door de barokke bouwmeester Fisher von Erlach. Voordat wij door de paleistuinen gaan wandelen bezoeken wij op weg daarheen Konditorei Fürst. We bestellen twee cappuccino, 1 Zaunerkipferl en 1 Butterkipferl. In Nederland bekend onder de naam croissants, waarvan er een bestrooid is met poedersuiker. Het smaakt voortreffelijk. We kunnen er weer even
tegen en nemen na keurig betaald te hebben de benen naar de paleistuinen van Paleis Mirabel.
In het paleis, een gift van de eerdergenoemde aartsbisschop, zijn de gemeentelijke autoriteiten
gevestigd. Wij lopen tussen prachtig gearrangeerde bloembedden in de paleistuin met in het
midden een fontein, op elke hoek van het open middenstuk een fraai beeld. Vanuit de tuin zien wij de “Festung Hohensalzburg” boven de stad uitsteken. Aan het eind van de tuinen lopen we naar een fraai beeldengalerij en sluiten hiermee het bezoek aan de Mirabell-paleistuinen af. We steken
weer de rivier Salzach over via de Malkartsteg, een brug die opvalt door volgehangen te zijn met hangslotjes. Hebben we in meerdere wereldsteden gezien, o.a. in Parijs. Ook hier laten verliefde stelletjes hun sporen achter.

Mozart en Festival-Disctrict

Salzburg is een echte trolleybus stad. We zagen er zelfs een voorbij komen waar op de dakrails allemaal zwarte vogels waren geplaatst. Een grappig gezicht, dat wellicht een betekenis zal hebben.
We kijken op tegen de Mönchberg en zien hoog op de berg het Müllnklooster en –kerk liggen waar
volgens informatie in een belendend pand bier wordt gebrouwen. Volgens dezelfde stadsinfo lopen
we nu in het Festivaldistrict. Hier hebben we een ontmoeting met de St.Blasius-kerk en het Nationaal Historisch Museum en het Speelgoedmuseum. Op de binnenplaats van het museum die zich in een oud gebouw bevindt hangen aan weerszijde van de arcadebogen muurplaquettes uit vroeger tijden.
Kunstwerken uit vroeger tijden, fascinerend om te zien. Na het speelgoedmuseum krijgen we een
Horse-Pond, dat is de Engelse benaming voor wat een drinkplaats voor paarden is. Hier in Salzburg staat er een in de vorm van een fontein. In het midden daarvan een beeld van een paard met ruiter.
Eromheen staat een wand in romaanse stijl, tussen de stenen omlijsting beschilderingen van paarden. Ik zou zeggen, bekijk de foto maar die ik bij dit verslag plaats, wonderschoon. We komen
nu terecht in het Mozartdistrict. De Universiteitskerk kruist ons pad, ontworpen (1696-1707) tijdens de regering van een andere aartsbisschop Joahnn Ernst graaf von Thun und Hohenstein door de eerder genoemde Oostenrijkse bouwmeester Fischer von Erlach. Er werd wat gebouwd in die tijd.
Als we niet waren afgedwaald naar rechts zouden we uit moeten komen bij Mozart’s Geboortehuis.
We kwamen echter via de Alter Markt uit op Residentzplatz in het Kathedraaldistrict. We passeren de
majestieuze Dom en komen oog in oog te staan met de grootste barokke fontein ten noorden van de Alpen. Een volgend plein brengt ons bij het standbeeld van Mozart die ook de naam van het plein draagt. Uiteindelijk kwamen we via een smalle winkelstraatje met authentieke uithangbordjes aan de gevels bij het geboortehuis op Getreidegasse nr.9 van Wolfgang Amadeus Mozart aan. Op 27 januari 1756 kwam hij daar ter wereld. Het oude raadhuis van de stad bevindt zich ook in de Getreidegasse en daar komen wij langs als wij ons weer richting Residentzplatz begeven. Aan dit plein staat het
Salzburgmuseum met carillon, waarvan het geluid wereldbefaamd schijnt te zijn.

• 16 Juli 2017 - 10:50

Zus Tiny:

Je maakt er weer een pracht verslag van en super mooie foto's.