De eerste volledige dag op de camping en de piep e - Reisverslag uit Poreč, Kroatië van Albert Vermeij - WaarBenJij.nu De eerste volledige dag op de camping en de piep e - Reisverslag uit Poreč, Kroatië van Albert Vermeij - WaarBenJij.nu

De eerste volledige dag op de camping en de piep e

Door: Albert Vermeij

Blijf op de hoogte en volg Albert

11 Juni 2017 | Kroatië, Poreč

Zaterdag 10 juni

Vandaag gaan we met de auto alleen even boodschappen doen bij de Lidl en bij de campingwinkel daar in de buurt een extra panoramastang halen. De panoramastang die wij hebben is net iets te kort
doordat de voortent bij de grotere caravan een langere stang vergt. Een gedeelte van het nieuwe setje hebben we gebruikt om de stang te verlengen en het andere stukje om in het midden de stang te ondersteunen. Nu kunnen we de linkervoorkant die wij er nog in hebben geritst voor de helft omklappen over de panoramastang. Hierdoor zitten wij toch nog enigszins afgeschermd van buiten.
Bij harde wind of regen ritsen we hem weer dicht. De rechterkant laten wij eruit. Wij gaan ervan uit
dat we de rest van de vakantie weinig regen krijgen. Mocht het een keer gaan regenen dan is alles hier zo weer opgedroogd. Na het eten zijn we richting Cervar Porat gaan wandelen. Een wandeling die ons tussen de olijfboomgaarden voert en ons zo bij Hawai Beach brengt. Hier zijn grote aantallen
Slovenen en Ialianen die een bezoek aan het strand brengen en waarvan vele een appartement in de buurt huren. Na Hawai Beach lopen we dicht langs de zee naar het dorp Cervar Porat. De weg terug gaat gedeeltelijk langs de aanlooproute naar de ingang van de Camping waarbij in het dorpje Crvar,
weer de weg tussen de Olijfboomgaarden kiezen. Hier is het veiliger en rustiger, op de vertrekkende mensen van het strand op het naast gelegen recreatieeilandje na. Zo komen we op het pad uit dat ons langs de kant van de camping brengt. Terug op de camping hebben we bijna twee en half uur gewandeld. Genoeg calorieën verbrand zou ik zo zeggen.

Zondag 11 juni

De zon wordt door een dun wolkendek aan ons oog onttrokken. Na ons dagelijkse ontbijt en douchebeurt drinken we onze kop koffie aan het strand. Minie, Jaap, Trijnie en Tinus hebben hun plek al ingenomen. In de loop van de ochtgend loopt tinus even met mij mee naar de caravan om mijn schotel te stellen. Dat blijkt nog niet zo makkelijk te gaan. Onze duitse buurman naast ons aan de andere kant van ons pad kwam op een gegeven moment naar ons toe. Hij vroeg of de piep van het apparaatje om de juiste frequentie en daarmee de stand van de schotel te bepalen uit kon.
Tinus maakte de opmerking dat hij zijn vingers in zijn oren moest stoppen, dan hoort hij de piep niet meer. Een grappig bedoelde opmerking die onze vriendelijke (?) duitse buurman bepaald niet kon waarderen. Later hoorde Tinus de duitse buurvrouw nog tegen haar man zeggen dat er wel erg veel heen en weer wer gelopen. Hij heeft maar niks gezegd omwille van ons woongenot de komende week dat zij nog blijven staan. Maar hij had wel de opmerking op zijn lippen liggen dat ze maar een plek op de hei moesten gaan zoeken. Ik had zo’n zelfde opmerking in gedachte, maar dan op de Lünebergerheide!!! Nee het zijn niet de gezelligste. Ze zijn erg op zichzelf en zitten voortdurend op hun telefoon of E-reader te kijken. Op zich is daar niks mis mee, maar een beetje vriendelijker zou normaal gesproken niet zoveel moeite moeten kosten. Gelukkig hebben we na enige tijd met behulp van het kastje van Jaap het signaal te pakken gekregen. We kunnen vanavond de Grand Prix van Canada, Formule 1 races bekijken. Helaas viel Max Verstappen na een droomstart van plek 5 naar plek 2 al snel uit met motorpech. Na de lunch keren we terug naar het strand en neem ik eerst een duik in de zee alvorens ik me op op het strandbedje vlei. De overige mannen liggen in een diepe rust na de inspanning van het schotel stellen, vooral Tinus (haha). Na het middagdutje van de heren komt Tinus aanzetten met koffie voor ieder van ons van de Hollandse hoek. “Die Hollandische Ecke” door onze vriendelijke en bekende duitse campinggasten genoemd. We zijn gelijk met toestemming onzerzijds in het koffierooster opgenomen. Het mooie van ons groepje is, niks moet, veel is mogelijk. Aan het eind van de middag haal ik een biertje voor Trijnie, tinus en mijzelf. De rest drinkt geen bier maar iets anders.