Liggen in een ziekenhuis in Kroatië niet altijd e - Reisverslag uit Poreč, Kroatië van Albert Vermeij - WaarBenJij.nu Liggen in een ziekenhuis in Kroatië niet altijd e - Reisverslag uit Poreč, Kroatië van Albert Vermeij - WaarBenJij.nu

Liggen in een ziekenhuis in Kroatië niet altijd e

Door: Albert Vermeij

Blijf op de hoogte en volg Albert

15 Juni 2017 | Kroatië, Poreč

Een Nederlandse kennis Pepita is van het opstapje gevallen en heeft op 2 plaatsen haar enkel gebroken. Via de miedische post van de camping is ze naar het ziekenhuis in Porec gegaan en
vandaar moest ze door naar het zuidelijker gelegen ziekenhuis in Pula. Hier hadden ze de röntgenapparatuur en konden ze haar verder helpen. Ze is gelijk geopereerd en moest daar
een aantal nachten blijven op een zaal waar ze met zessen op lagen. Hiervan was er een dementerende de ander snurkte overdadig en als men op de po moest kon iedereen je
zien. Nog erger was dat de po niet echt goed schoongemaakt werd. Ze wilde het liefst gelijk de volgende dag al naar huis, helaas voor haar ging dat niet. De verpleging liep voor Euro 900,00 de benen onder hun gat vandaan en de werkdruk was nog hoger dan in Nederland. Dit kon zij naar
waarde inschatten omdat zij en haar man ook in een ziekenhuis werken. Zo was de behandeling
en medicatie wel prima in orde. En dat is het allerbelangrijkste. Intussen had haar man al van de ANWB vernomen dat je Fit to Fly moest zijn om met het vliegtuig vervoerd te mogen worden.
Dit houdt in dat je zelf naar de gate en de WC in het vliegtuig moet kunnen gaan. Aangezien beide niet haalbaar was en hij als chauffeur de auto en caravan kon en diende te verplaatsen, moesten ze de reis toch met hun eigen auto volbrengen. Dat zijn de regels als het om repatriëring gaat. Er zat dus niets anders op om haar vrijdagmorgen met de auto op te halen en achter in de auto te plaatsen.
Daarna terug langs de camping om de caravan achter de auto te haken en met veel stops naar huis te rijden. Gelukkig mochten ze wel op kosten van de verzkering in hotels overnachten. De buurman die al mee was geweest naar het ziekenhuis zou de nodige spullen voor hun mee naar Nederland nemen. Fijn als je op deze manier geholpen wordt. Gelukkig hebben wij in onze kennissenkring van de camping waaronder ook duitse waar wij ook op zouden kunnen bouwen. Maar dat is wederzijds,
ook met Pepita en Bert.

Ook Jaap naar het ziekenhuis

Het is het jaar van het ziekenhuisbezoek binnen de kennissenkring. Jaap onze kennis uit Groningen voelde zich al dagen lang niet lekker. Het kan zijn door de medicjnen die sinds kort door hem gebruikt worden of misschien door te weinig waterdrinken. Wij vermoeden het laatste. Uiteindelijk zijn ze naar de huisartsenpost van het ziekenhuis in Porec gegaan die hun ook weer naar Pula doorverwees??? Daar zijn ze de dag erop ’s morgen heengereden waarbij Tinus met Jaap en Miny is meegegaan ter ondersteuning en hulp. Hij is daar op alles gecontroleerd en zijn medicijnenlijst was meegenomen. Het bleek niet aan de medicijnen te liggen maar aan uitdrogingsverschijnselen.
Hij is aan het infuus gelegd. In de namiddag waren ze weer terug op de camping. Wij hadden deze tijd benut om naar de campingwinkel te gaan voor een parasolstandaard voor Mark en de nabij gelegen Lidl. Onze nieuwsgierigheid werd gewekt door borden van een Outlet, genaamd Bolero.
deze bevond zich aan e overkant van de Lidl. Het zit boven in het gebouw en via de trap waar aan de muur allerlei reproducties van van Gogh en Monet hingen. Dit ging nog door in de gang van de bovenetage met reproductiewerken van Gaugin en van Gogh. De eigenaar van het gebouw was duidelijk liefhebber van de impressionistische schilderkunst. Ik kwam met een trui van een mooie kwaliteit naar buiten. hierna hebben we bij Trijnie een bakje koffie op de camping gedronken.
’s Middag hebben wij het strand opgezocht in afwachting van Tinus en de Groningers, Jaap en Minie.
Aan het einde van de middag kwamen ze terug waar het met de patiënt al weer een stuk beter ging.
In de avond zijn we weer naar Cervat Porat gewandeld in gezelschap van Trijnie en Tinus. Op
een ander terras hebben wij een Cappuccino gedronken voor 10 Kuna. Tinus bestelde ook een tweede bakkie en zei dat als je het in hetzelfde kopje schenkt dan wil ik er wel 7 kuna voorbetalen.
De ober lachte wel maar hij trapte er helaas niet in. We kregen keurig de Cappaccino in nieuwe kopjes. Hierna zijn we weer teruggewandeld naar de camping.

• 28 Juli 2018 - 21:09

Tinus En Trijnie Pol:

Leuk verslag Albert.Nu heeft Trijnie haar pols gebroken en die is gezet in het ziekenhuis van Rivinj.Snel geholpen en voor een prijs dat wil je niet weten.Wij snappen niet hoe het in Nederland zo duur is
    Geloof het of niet consult zetten foto s maken en gipsen en daarna nog een keer foto s voor 182 euro