Langdurig oponthoud in de Karawankentunnel - Reisverslag uit Ouderkerk a/d Amstel, Nederland van Albert Vermeij - WaarBenJij.nu Langdurig oponthoud in de Karawankentunnel - Reisverslag uit Ouderkerk a/d Amstel, Nederland van Albert Vermeij - WaarBenJij.nu

Langdurig oponthoud in de Karawankentunnel

Door: Albert Vermeij

Blijf op de hoogte en volg Albert

29 Juni 2017 | Nederland, Ouderkerk a/d Amstel

We hebben de caravan aan de auto gehangen en afscheid genomen van Miny, Jaap.
We moesten alleen nog even bij het bakkerkraampje nabij hetg sanitairgebouw broodjes halen voor onderweg. Hier stond de eerste file en dat duurde minstens een kwartier voordat ik aan de beurt was. Uiteindelijk konden wij wegrijden, uitgezwaaid door Trijnie en Tinus waar we langsreden.
Alles verloopt prima langs de grens naar Slovenië en dat gaat zo door totdat wij bij de Karawankentunnel komen. Daarvoor hebben wij nog een Oostenrijks tolvignet naast het tanken in Jesenice aangeschaft. Ze zijn in de tunnel bezig en we worden bloksgewijs door de tunnel geloodst. Een kwartier mogen ze vanuit Oostenrijk er doorheen rijden en daarna vanuit onze richting.
Bij elkaar heeft dat anderhalf uur geduurd voordat wij een keer mochten rijden. Eenmaal daar langs
hebben wij geen noemenswaardige oponthoud meer gehad. Zoals gezegd rijden wij Ingolstadt
voorbij en gaan bij de afslag Kipfenberg de snelweg af. We komen bij Azur Camping Altmühltal,
hier betalen voor een nachtje 17 euro, zoals het in de gids ook vermeld staat. We zetten de
camping in slagorde op het voorliggende terrein neer. Buiten de overwegend nederlandse caravans
staan er ook nog een aantal denen tussen. We gaan gelijk naar het eenvoudige restaurant op de camping. We nemen de kaart en zien dat hier het prijsniveau ook lager is als in het naast de camping gelegen sfeervolle restaurant in Ingolstadt. Het eten smaakte hier evenzo goed uitstekend. Wij gaan na de maaltijd een wandeling maken naar Kipfenberg. Deze marktplaats in de Duitse deelstaat Beieren maakt deel uit van het Landkreis Eichstätt en telft 5.638 inwoners en ligt langs de rivier de Altmühl. Vanaf de camping kunnen we het kasteel Burg Kipfenberg uit de 12e en 13 eeuw zien schitteren op de heuvel boven het plaatsje Kipfenberg. In het niet al te groete plaatsje staan ook nog de Parochiekerk en de Michielsbergkapel. Verder zijn er het Romeins Castellum en ruines van wachttorens en wallen te vinden. Wij vinden in het plaatsje een terras bij Landhotel Alter Peter waar wij een overheerlijke Cappuccino bestellen. Aan de overkant nemen wij nog een ijsje en lopen de heuvel op in de richting van het kasteel en gaan daarna terug naar de camping. Toen we onze tanden gingen poetsen begon het al te regenen en dat heeft niet opgehouden tot de volgende morgen.

Eichstätt-Ansbach-Wurzburg

Voordat onze reis begon hebben we bij de supermarkt die schuin tegenover onze camping lag nog
wat boodschappen ingeslagen voor onderweg. Vanaf de camping slaan we linksaf richting Eichstätt
de Bundesstrasse nr.13 op. Het bleek echter dat we gelijk rechtsaf konden slaan en we al op de
goede weg zaten. Omgedraaid en op naar Eichstätt over een mooie route. Bij Eichstätt konden we
op de heuvel die een fraai uitzicht bood over het dal waar de universiteitsstad in ligt een plekje vinden om de auto en caravan even te parkeren. In Eichstätt zetelt de bisschop van het gelijknamige Rooms-katholieke bisdom. Sinds 1980 bevindt zich hier ook de enige Rooms-katholieke universiteit van Duitsland. Zo kon ik de weg oversteken om een paar foto’s te maken van een mooie panorama met het Kasteel Willibaldsburg op de 464m die er hoog boven het dal uitsteekt. De rivier Altmühl slingert daarbij door de stad heen. We rijden weer verder richting de plaats Ansbach die aan de Bundesstraat nr.13 ligt op weg naar Würzburg waar we de Autobahn nr.3 opzoeken. Altijd lekker om
even stukje door een mooi landschap te rijden. Het schiet minder snel op maar de kans met al die wegwerkzaamheden aan de snelwegen in Duitsland om files te ontlopen is hierbij aanwezig.
Tot in de buur t van Keulen kunnen we aardig doorrijden. Maar zoals ieder jaar is het vanaf Keulen altijd raak met de verkeersdrukte. Je komt dan ook langs een heel druk Roergebied met vele grote plaatsen zoals Dusseldorf, Duisburg. Dan is er beduidend veel verkeer. Ook als je er omstreeks de klok van 16.00 uur langsrijd. Op de saaie weg naar Nederland, zoals Corry deze weg altijd betiteld,
nemen we de afslag naar Wesel om te tanken en een hapje te eten bij McDonalds. Er is een tankstation bij een bedrijventerrein waar ook een supermarkt is gevestigd en aan de andere kant van het parkeerterrein de McDonalds staat. Gelukkig was er plenty ruimte om onze auto en caravan te parkeren. Na het eten zoeken we de auto op om het laatste stuk naar huis te rijden. We kunnen terug kijken op een mooie vakantie in Oostenrijk en heel goed weer in het vertrouwde Kroatië.