Lissabon - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Albert Vermeij - WaarBenJij.nu Lissabon - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Albert Vermeij - WaarBenJij.nu

Lissabon

Door: Albert Vermeij

Blijf op de hoogte en volg Albert

07 November 2018 | Portugal, Lissabon

Lissabon en de terugvlucht

Gisteren hebben we nog een relax dagje gehouden bij de Villa waarbij we gelukkig ook nog in de zon hebben kunnen zitten. Ik heb me maar niet gewaagd om nog het koude water van het zwembad in te gaan. Aan het eind van de dag zijn we nog in Albufeira uit eten geweest. Shalom, het Hollandse (?) restaurant was dicht. Uiteindelijk zijn we verderop in het centrum een restaurant binnengegaan waar we nog lekker hebben gegeten. Overdag hadden we al zoveel mogelijk in orde gebracht zodat we
morgenochtend vrij snel konden vertrekken naar Lissabon.

Op weg naar Lissabon

We hebben op ons gemak ontbeten en nadat alles in de auto was ingeladen en ik de poort ben uit gereden, stopte Corry de sleutel in het kluisje en laten we Villa Santos achter ons. Bij Ferreiras duiken we de IC1 op, bij ons vergelijkbaar met een provinciale weg. Nog even van de omgeving bij daglicht genieten. In het begin het middelgebergte met in de verte zicht op de eerder bezochte Monchique. Later werd het wat heuvelachtiger. Toen we bij aankomst in Portugal vanuit Lissabon kwamen was het weliswaar ook licht maar hadden we meer oog voor de richting waar we naar toe moesten rijden en we zaten langer op de snelweg. Nu gaan we door tot voorbij Grandola. Wij hebben inmiddels bij een wegrestaurantje een redelijke kop cappuccino gedronken, geserveerd door een vriendelijke
jongedame. Eenmaal op de A2 aangekomen komt eerst Setubal en daarna Lissabon in zicht.
We naderen de hoofdstad van Portugal vanuit het zuiden over de Ponte de 25 Abril vlak voor de brug op een heuvel staat het Christusbeeld die aan de voet ervan een mooi uitzicht geeft op de omgeving. Deze stalen hangbrug voor autoverkeer waar wij overheen rijden is 3,2 km lang. Het middengedeelte met een lengte van 1013 m wordt gedragen door twee pilaren die onder water op 80m dieptye in de rotsen zijn verankerd. (Alleen het zwevende middengedeelte van de brug over de Bospurus is langer). De rijbaan ligt 100 m boven de Taag zodat ook de grote schepen eronderdoor kunnen varen.
We parkeren de auto in een parkeergarage vlakbij de Praça de Comércio. Na wederom een cappaccino op het terras genoten te hebben begeven we ons richting het centrum.

Het historische centrum
De Praça de Comércio is qua ontwerp en architectuur een van de mooiste pleinen van Europa met een standbeeld waar Koning Jose I hoog op zijn paard is gezeten. De huidige vorm van het plein werd in drie fasen aangelegd. als laatste werd de triomfboog met vele beelden gebouwd. Deze triomfboog verbindt het plein met de hoofdstraat de Rua Augusta wat nu voetgangersgebied is. Het plein en de terrassen worden aardig bevolkt met Ajax-supporters die vandaag zijn aangekomen om vanavond de wedstrijd Benfica-Ajax voor de Championsleague bij te wonen. Wij zullen er weinig van zien omdat wij tijdens de wedtrijd in het vliegtuig naar Amsterdam zitten. We lopen onder de triomfboog door en begeven ons door een van de straten in de wijk Baixa richting de kabeltram Elevador de Santa Justa, het is eigenlijk een liftcabine die 32 m omhoog gaat en is door twee franse ingenieurs in 1901 gebouwd. Het is een gietijzeren constructie die een gracieus en speelse aanblik toont. In de houten cabine is plaats voor 20 personen. De Praça Dom Pedro IV komt in zicht, hier klopt het hart van Lissabon en op een 27 m hoge pilaar staat de koning waar het plein naar is vernoemd en waar een mooie fontein het plein siert. De Rossio verbindt de wijk Baixa met de Avenida de Liberdade, vroeger werden hier stierenvechten gehouden. Voor de fontein maak ik voor een groep Ajax-supporters een foto en een van hun voor mezelf. Aan dit plein staat het Nationaal Theater Don Maria II. Wanneer we dit gebouw links passeren komen we aan het Praça dos Restauradores, achter de zuil begint de Avenida de Liberdade die je bij het Parque de Eduardo VII brengt. zover gaan wij niet. Wij gaan terug richting Praça Dom Pedro IV om via Praça da Dom Juan I naar de halte van de beroemde Tramlijn 28 te lopen. Het liefst had ik een ritje met deze tram gemaakt om via de smalle straatjes omhoog richting het Kasteel en verder te rijden. We zien de kantelen van en het kasteel op de heuvel liggen. In overleg hebben we het gelaten omdat Corry bang was met het gehobbel er niet goed uit te komen. En het duurt te lang voordat ik terugkom om alleen te gaan.
Via roltrappen kunnen we toch een stuk in het hoger gelegen deel komen. Vandaar lopen we via smalle straatjes waarbij muren rond de kleine balkonnetjes betegeld zijn met azelujotegels naar beneden. Het laatste straatje dat ons naar beneden brengt komt ook Tram 28 doorheen. Helaas
niet op het moment dat wij er lopen. Wij komen terug op het Praça Dom Juan I en lopen via de Rua Augusta terug en komen waar je ook kijkt de rood-witte Ajaxshirts tegen. Op dit moment heerst er een rustige en vrolijke sfeer rond de supporters. Helaas blijken er later op de avond toch enkele ongeregeldheden plaats te vinden tussen de beide supportersscharen. Wij gaan onder de Arco de Triomf door en begeven ons naar de parkeergarage.

Mosteiro dos Jerónimos en Torre de Belem

Ons volgende doel is het Hiëronymusklooster en de Toren van Belem. Langs de Taag komen we onder de Ponte de 25 Abril door die vanaf hier ons laat zien over welk een hoogte wij het centrum van Lissabon zijn binnengekomen via deze brug. We rijden langs het Mosteiro dos Jerónimos waar als dank voor de ontdekking van de weg over zee naar Indië door Vasco da Gamma onder Manuel I in
1502 met de bouw van dit klooster werd begonnen. Het heeft 60 jaar geduurd geduurd voor dit architectonische en stilistisch unieke gebouw werd voltooid. Het bestaat behalve uit de Santa-Maria de Belém kerk, een kruisgang met sacristie, de kapittelzaal en het refectorium en verder de 185 m lange slaapzaal van het klooster. Verdere details laat ik maar achterwege. Het is een impossant gebouw, waarvoor ik een moment de gelegenheid neem het op de gevoelige plaat vast te leggen.
Na het bewonderen van dit impossante gebouw rijden we naar de Torre de Belem. Deze wachttoren in manuelijnse stijl, een van de symbolen van Lissabon, heet officieel Torre Sao vicente. Onder Koning Manuel I (1515-1520) werd hij op een eiland in de Taag gebouwd. Nu de rivier is verzand,
staat hij aan de oever. Vanaf het platte dak, een hoogte van 35 m heb je een groots uitzicht over de Taag. In een halve dag hebben wij het nodige van Lissabon van buitenaf mogen aanschouwen.
Wil je gebouwen ook van binnen willen bekijken dan moet je hier een paar dagen vertoeven.
Dat is ons niet gegeven en met de reis vanuit het zuidelijke Algarve en de vliegreis van vanavond voor de boeg moeten wij ons tevreden stellen met hetgeen wij hebben mogen bewonderen van deze mooie stad. Daarbij heeft dit ook een behoorlijke fysieke inspanning gekost van Corry die best wel veel last heeft van de tocht door Lissabon. We stappen in de auto en begeven ons op weg richting
de luchthaven van Lissabon. Daarvoor moeten wij de snelweg opzoeken. Wij willen ook nog wat eten
en doen dat in zo’n kolossale winkelcentrum die wij inmiddels van Portugal kennen en gelegen aan de ringweg. Nadat wij ons tegoed hebben gedaan aan een McMenu bij de McDonalds stappen wij
voor de laatste keer in onze Citroën-huurauto. Wij passeren op weg naar het vliegveld de voetbal-
stadions van Sporting Lissabon (Groen-wit gekleurd, de clubkleuren) en het Benfica-stadion waar Ajax het vanavond opneemt tegen Benfica. Voordat we de auto afleveren bij Budget-autoverhuur
tanken we hem nog even vol. Het staat goed aangegeven naar welke parkeergarage we de auto bij Budget moeten brengen. Het inleveren gaar vrij snel en we krijgen een bewijs van goedkeuring dat hij zonder schade is teruggekomen. We laden de bagage op een karretje die we er in de buurt kunnen verkrijgen en gaan naar de vertrekhal. Wij hadden gisteren wederom ingecheckt en konden
in de rij aansluiten die bestemd was voor de vooringecheckte passagiers. Met de bussen werden we weer naar het vliegtuig gebracht en via de trap het vliegtuig in. We vertrokken iets later maar zouden de vertraging vanwege de wind die we mee hadden weer redelijk inlopen, ondertussen speelde Ajax zijn wedstrijd tegen Benfica in het stadion die wij waren gepasseerd en met het 1-1 gelijkspel wat zij hadden behaald mochten ze er voor een uitwedstrijd niet ontevreden mee zijn. Wij maakten een veilige landing op (ja natuurlijk) de Polderbaan en taxiede de lange weg naar de gate waar we nu wel via de slurf het vliegtuig uit konden lopen. In de aankomsthal stond Mark ons op te wachten. We hadden zoiets verwacht vanwege zijn app met de vraag wanneer we zouden landen op Schiphol. We kunnen terugkijken op een mooie vakantie met redelijk weer. De zon had iets uitbundiger mogen schijnen maar het had altijd nog slechter gekund.