De terugreis - Reisverslag uit Kipfenberg, Duitsland van Albert Vermeij - WaarBenJij.nu De terugreis - Reisverslag uit Kipfenberg, Duitsland van Albert Vermeij - WaarBenJij.nu

De terugreis

Door: Albert Vermeij

Blijf op de hoogte en volg Albert

21 Juni 2019 | Duitsland, Kipfenberg

De Terugreis

Donderdag 21 juni

We moeten helaas weer de terugreis aanvaarden. Zoals gebruikelijk hebben we gisteren de voortent schoongemaakt, afgebroken en opgeruimd en voor zover als nodig was alles in de verpakking opgeruimd of ingepakt in dozen. ’s Middags hebben we voor een laatste keer nog aan het strand kunnen vertoeven en bij Restaurant Palma op de camping hebben we gegeten. Wat het weer aan gaat hebben wij vanaf het moment dat wij hier op Camping Ulika zijn gearriveerd uitstekend weer gehad. Een buitje voor het stof was een zeldzaamheid. Na een douche en een ontbijt hebben we de caravan aangehaakt en werden we uitgezwaaid door Trijnie, Tinus, Jaap en Minie. We zijn niet via de grens richting Portoroz overgegaan zoals op de heenweg maar de oude vertrouwde richting Dragonja en het oponthoud viel alleszins mee. De snelweg op te komen vanaf Koper was redelijk druk maar eenmaal op de snelweg ging het uitstekend. In Slovenië hebben we de auto nog even vol getankt en bij de Karawankentunnel hebben we zoals gewoonlijk vertraging doordat iederen een kaartje moet kopen om de tunnel te doorkruizen. Ook dit viel in de categorie redelijk. We genieten op weg naar de grens met Duitsland van het uitzicht op de bergen in Oostenrijk. Het duurt weer tot volgend jaar voordat wij er naar Kroatië toe weer langskomen. De verscherpte controle die door het asielzoekersprobleem al weer enige jaren aan de grens aanwezig levert ook vertraging op maar dit blijft ook binnen de perken. De drukke weg tussen Salzburg en München verloopt ook soepel.
De ringweg om München waarbij we de Allianz Arena passeren op weg naar ons uiteindelijke doel Kipfenberg gaat gesmeerd en bij het Ingolstad denken we aan Camping am Auwaldsee en het meer waar wij de laatste keer op de plek die wij kregen aangewezen omringd werden door een invasie aan muggen. Daar hebben wij op AZUR Camping Altmühltal geen last van. Hooguit een verdwaalde mug.
Misschien als je op de camping zelf staat dichtbij de rivier de Altmühl dat je er meer last van heb maar op het doortrekkersveld naast de camping waar we wel voorzien van stroom heb je daar weinig last van. We komen daar redelijk op tijd aan. Zetten de caravan neer, melden ons aan, betalen en bestellen broodjes voor de volgende morgen. Die zijn overigens best prijzig. We gaan in het dorp op zoek naar een restaurant om te eten. Helaas zijn de restaurants gesloten. Alleen een hoorecagelegenheid is open waar voornamelijk ijs te verkrijgen is. Een ander restaurant op de hoek van de straat is geheel tegen de vlakte. Daar komt waarschijnlijk een nieuw hotel-restaurant. Volgens mij is er een speciale dag, waardoor dit soort etablissementen gesloten zijn. Dan maar terug naar het restaurant bij de camping. Dat is kwalitatief niet echt bijzonder maar het schurkt aan tegen redelijk. We gaan er niet dood aan. De prijs is er dan ook naar. Na afloop lopen we nog een rondje over de camping met zicht op de rivier de Altmühl.

Vrijdag 22 juni

We halen de broodjes op bij het restaurant voor onderweg. Voordat we de snelweg op gaan tanken we nog even in het dorp. Dat scheelt altijd een behoorlijk stuk en gaat in een moeite door. De reis verloopt ook vandaag weer voorspoedig en met de nodige breaks om koffie te drinken, eten en te tanken komen we aan het eind van de dag weer in Ouderkerk aan. We zetten de caravan gauw op zijn plek en stappen dan in de auto om bij de bekende fastfoodketen met een M te gaan eten.
Jammergenoeg is dat het einde van een mooie vakantie die wat minder is begonnen door de pech met het expansievat maar daarentegen was het vervolg schitterend. Qua omgeving en vooral met
betrekking tot het weer.

• 07 Augustus 2019 - 17:46

M Pol:

Tsja aan alles komt een einde.Wij blijven nog even in kroatie en genieten van het mooie weer.Hopelijk als ieder gezond blijft volgend jaar weer een mooie vakantie in kroatie.Wij kijken er in ieder geval al naar uit.Albert en Corry bedankt voor de mooie reisverslagen.
    Groeten Tinus en Trijnie.