Ouderkerk aan de Amstel - Regensburg - Reisverslag uit Regensburg, Duitsland van Albert Vermeij - WaarBenJij.nu Ouderkerk aan de Amstel - Regensburg - Reisverslag uit Regensburg, Duitsland van Albert Vermeij - WaarBenJij.nu

Ouderkerk aan de Amstel - Regensburg

Door: Albert Vermeij

Blijf op de hoogte en volg Albert

05 Juni 2016 | Duitsland, Regensburg

Zondag 5 juni
Ouderkerk aan de Amstel – Regensburg; 771 km
Om 07.00 uur reden wij op weg naar onze uiteindelijke bestemming, Azur-camping Regensburg.
Het is zondag en dat is duidelijk tem erken op de weg. Heerlijk rustig!! We rijden door het Ruhrgebied langs Dortmund alvorens wij bij Lüdenscheid stoppen voor een koffiepauze.
We zitten in het Sauerland en daar zit op dit zelfde moment Linda, Christiaan, Emma en Roos
in een huisje van Landal Greenparks in Winterberg. Het is voor ons te ver uit de route om het
te combineren met onze koffiepauze. Ze moeten vandaag in de loop van de dag ook weer terug
naar huis. Ook in Duitsland maar een stuk verder weg zit Petra mijn middelste zuster en haar man Joop. Zij maken vanuit Nederland een boottocht via het noorden van Duitsland naar Berlijn.
Wij gaan na de koffie onze weg weer vervolgen over een autobaan die ondanks de vele Baustelle
(wegwerkzaamheden) vandaag geen oponthoud opleverd. Een lunchpauze en het tanken van de auto zijn de verdere gebruikelijk stops onderweg. Om 17.15 uur draaien we het terrein van
Azur-Camping in Regensberg op. We melden ons bij de receptie en hebben gelijk broodjes voor de volgende dag besteld. Nadat we caravan op zijn plek hebben gezet wandelen we naar het centrum van Regensburg op zoek naar een gezellig restaurantje.

Regensburg

De stad Regensburg in gelegen in het oosten van de deelstaat Beieren ligt aan de Donau, bij de monding van de Naab en de Regen. De binnenstad van Regensburg kwam ongeschonden uit de Tweede Wereldoorlog en is daarmee een van de beter bewaarde gebleven middeleeuwse steden in
Duitsland. Regensburg telt meer dan 142.000 inwoners en gaat terug op een Romeinse nederzetting
rond 79 AD. Sinds de achtste eeuw is Regensburg een bisschopszetel: Bonifatius stichtte het bisdom in 739. De gotische Dom die boven de stad uit torent behoort tot de belangrijkste van Duitsland. En ik maar denken dat die van Berlijn of Keulen de belangrijkste was. Nou ja, in ieder geval groter, dat wel.
Wij wandelen via de Jakobstor het oude centrum van Regensburg binnen en zetten koers richting Schloss Thurn und Taxis van de bekende Duitse adellijke familie , ook bekend om zijn bier. Het Slot stelt niet al te veel voor, de Abdij van St.Emmeram ernaast wel. We krijgen trek en gaan op zoek
naar een restaurant. Het ziet er naar uit dat de regen niet lang op zich laat wachten en zoeken iets
waar we binnen kunnen eten. De restaurants van de hotels ogen wat prijzig. Op het plein van de Ratskeller, de Kohlenmarkt, vinden wij een hippe tent waar wij op de bovenverdieping een plekje uitzoeken met zicht op het plein. Niet veel later begint het te regenen en moeten de mensen gezeten op het buitenterras hun heil binnenzoeken. Het personeel haalt snel alles van tafel. Dit restaurant serveert burgers in verschillende variëteiten. Wij bestellen een kipburger met spek en patat erbij. Gelukkig werd het al snel geserveerd, we rammmelen van de honger. Het smaakt voortreffelijk en we hebben er ruim voldoende aan. Het is nog steeds niet helemaal droog als we weer buiten staan. Ik wil nog even terug naar de Domplatz en de Alter Kommarkt. De huidige kathedraal werd gebouwd nadat de romaanse domkerk in 1273 ten prooi viel aan de vlammen. De bouw van deze kathedraal en enigste gotische in Beieren begon in 1273 en werd pas in 1872 voltooid. De Dom is ook bekend als thuisbasis van de Regensburger Domspatzen, een van de oudste jongenskoren ter wereld. Het is maar dat je het weet. Deze informatie heb ik van Wikipedia. Het plattegrondje van Regensburg in het Italiaans, het verkeerde meegenomen van de camping, bracht weinig soelaas. De Dom staat gedeeltelijk in de steigers aan de onderkant. Op Alter Kommarkt maak ik een foto van de Alter Kapelle om vervolgens via allerlei kleine met keien belegde straatjes uit lang vervlogen tijden
weer bij de Ratskeller uit te komen. Vlakbij het 12e eeuwse raadhuis leg ik het Thor-Dittmar Paleis op de gevoelige plaat vast. We lopen naar de Donau en zien een toeganspoort naar de stenen brug die ook uit de 12e eeuw stamt. Het begint harder te regenen en we zien een bus lijn nr.6 aankomen die
ons uiteindelijk voor de ingang van de camping brengt. Ik knoop een gesprek aan met de chauffeuse en vertel haar dat ik een collega ben uit Nederland in het streekvervoer naar de Stad Amsterdam.
Een vriendelijke zwaai valt ons ten deel als we de ingang van de camping oplopen. Uiteraard zwaaien we terug. We liggen snel in ons mandje en worden nog wel opgeschrikt door hevige regenbuien en donderslagen. Uiteindelijk slapen we snel.