Rondrit door Hochsauerland - Reisverslag uit Züschen, Duitsland van Albert Vermeij - WaarBenJij.nu Rondrit door Hochsauerland - Reisverslag uit Züschen, Duitsland van Albert Vermeij - WaarBenJij.nu

Rondrit door Hochsauerland

Door: Albert Vermeij

Blijf op de hoogte en volg Albert

17 September 2016 | Duitsland, Züschen

Zaterdag 17 September
Rondrit door Hochsauerland

Wij gaan vandaag een rondrit maken door het gebied van het Hoge Sauerland.
Voordat we daar mee beginnen rijden we langs de Lild in Winterberg. Wij slaan een paar pakken
Tassimo in die al goedkoper zijn dan in Nederland, maar nu ze in de aanbieding zijn scheelt het helemaal. De rondrit leidt voornamelijk over de in Wegenatlas van Duitsland groen gemarkeerde
wegen. Via Medebach komen we door een hevelachtig landschap in Korbach. Volgens Frau Blüger van Camping Ahretal in Züschen heeft Korbach een mooi centrum.

Korbach
Sinds 18 juni 2013 heet de stad in deelstaat Hessen formeel Hansestadt Korbach, het is de Kreisstadt van de Landkreis Waldeck-Frankenberg en telt ruim 23.000 inwoners. De auto zetten we op een parkeerterrein naast het Stadspark. Vandaar begeven we ons door de straten met de zo bekende vakwerkhuizen die zo kenmerkend zijn voor Duitsland naar het centrum. In sommige huizen zijn in
de donkere strepen op een witte achtergrond teksten aangebracht met soms een jaartal.
In een winkelstraat in het oude centrum staat sinds 1977 een bronzen beeld van de Nachtwachter
die hier tot 1934 rond liep om ’s nachts de rust in de stad te bewaren, zodat de mensen tijdens het slapen niet werden gestoord. Vlakbij het raadhuis zijn tussen de straatstenen bronzen schildjes aangebracht. Bij sommige staan namen vermeld van mensen die iets bijzonders hebben gedaan of betekend. De ware reden is mij niet bekend. We krijgen trek in een kop cappaccino en strijken neer op een terrasje bij een Eiscafe. Via het stadspark wandelen we terug naar de auto voor het vervolg van onze route.

Ederstausee
We verlaten Korbach en stomen op richting Waldeck. De binnendoor weg die we oorspronkelijk zouden nemen is gespertt!! Via Sachsenhausen bereiken we alsnog de Ederstausee. Een mooie bosrijke weg voert langs het kilometerslange stuwmeer die biij de plaats Waldeck een stuwdam heeft. Het riviertje Eder vult het meer aan. Langs deze weg hebben we een aantal fotostops gemaakt bij het meer waar diverse zeilboten genieten van een tocht over het grote meer.Bij Waldeck-West verlaten we even de weg om een kijkje bij Slot Waldeck te nemen en het oude stadje. De weg leidt flink omhoog naar het oude stadje waar het kasteel van Waldeck is gelegen op een beboste rotsachtige heuvel en waar het uitzicht over de Ederstausee fantastisch is. Via het oude stadje rijden
we terug naar de boorden van de Ederstausee en vervolgen onze weg richting Affolden naar Bad Willingen. We rijden door het leuke oude centrum van Bad Willingen heen naar Oderhausen en Braunau.

Haina (Kloster)
We rijden nog steeds door een bos- en heuvelrijkgebied, soms afgewisseld door wat landbouwgebied. Bij Haina (Kloster) stoppen we bij het voormalige Cisterzienzerklooster.
In deze rustige omgeving bevindt zich op het complex van het voormalige klooster thans een Psychiatrisch Ziekenhuis in een kolossaal mooi gebouw.. Voor de patiënten een geschikte omgeving waarbij men in de aan het klooster gelegen kerk eveneens een rustpunt kan vinden.

Frankenberg
Na Haina Kloster rijden we wederom door een schitterend bosrijke omgeving op Frankenberg aan.
Het is de grootste stad met bijna 20.000 inwoners van het Ederbergland aan de zuidwestrand van het
Sauerland. We rijden met de auto door het centrum met zijn mooie altstad. Het herbergt een fraaie collectie vakwerkhuizen en stoppen even bij het fraaiste gebouw van de altstad, het in 1509 gebouwde Rathaus. Deze met leistenen bedekte vakwerkconstructie is voorzien van maar liefst 10 torentjes. In tegenstelling tot wat Frau Blügel van de camping vertelde stond maar een gebouw in de steigers. Het huis naast de in 1240 gebouwde “Steinhaus” aan de Pferdemarkt, het enige overgebleven gebouw na de brand van 1476 zijn ze aan het restaureren. Het wordt tijd dat we naar de camping terugkeren. Wanneer we een andere keer in het Sauerland zijn moeten we maar eens terugkeren naar deze mooie altstad waar we nu weinig tijd voor hebben. Saar moet ook worden uitgelaten en het is al met al een mooie trip geworden. Helaas geldt dit niet voor de auto .
Van de parkeerlichten rechts hebben we nu geen last meer. Helaas blijft nu de ventilator aanstaan.
Na telefonisch overleg met Mark hebben we de plus-accupool losgehaald en daarmee de stroom eraf. ’s Avonds waren we getuige van goud van de uit Eritrea afkomstige wielrenner Daniel Gebru, woonachtig in Amstelveen en nu voor Nederland uitkomt en nog geen nederlands paspoort heeft. Dat paspoort zal nu niet lang meer op zich laten wachten vermoed ik. Marlou v. Rijn heeft ook de
100m op haar naam weten te zetten.