Salzburg (Deel 2) - Reisverslag uit Salzburg, Oostenrijk van Albert Vermeij - WaarBenJij.nu Salzburg (Deel 2) - Reisverslag uit Salzburg, Oostenrijk van Albert Vermeij - WaarBenJij.nu

Salzburg (Deel 2)

Door: Albert Vermeij

Blijf op de hoogte en volg Albert

06 Juni 2017 | Oostenrijk, Salzburg

Dom District en Vesting Hohensalzburg
Naast de Dom op de Residenzplatz staand de paardenkoetsen in slagorde opgesgteld in
afwachting van de toeristen die een ritje door de oude stad willen maken. De ingang van de Dom is te bereiken via de gelijknamige Domplatz. In 774 werd op deze plek de eerste basiliek voltooid.
In 1598 brandde de Romaanse Dom af en werd vervangen door de huidige kerk uit 1611.
Deze Noord Alpine Vroeg Barokke kerk heeft een indrukwekkende façade (voorkant) die bestaat
uit “Unterbergs-bergmarmer”. Voor de Dom staat het standbeeld van Madonna vergezeld van
Engelen en de Duivel. Niet te verwarren met Madonna die Like a Virgin zingt. We naderen het
impossante kasteel “Festung Hohensalzburg” die als herkenningspunt van verre te zien was.
Op de klanken van een door een jonge dame bespeelde snaarinstrument, wat veel weg heeft van
een citer, begeven we ons over de Kapuzinerplatz naar de tandradbaan die ons over een lengte van 198m in 1 minuut naar de 98m hoger gelegen vesting brengt. Je komt eigenlijk in een klein dorpje terecht. Langs de Hasengraben-bastion kom je via kleine straatjes op een groot plein. Daar bevindt zich een klein kapelletje, voorraadschuren, wapenarsenaal een cisterne. Via de kanonsgaten in de muur heb je prachtige uitzichten over de oude stad, het kapuzijnerklosster en de rivier de Salzach die door de Salzburg stroomt. We begeven ons weer richting de festungsbahn om ons in 1 minuut weer
beneden te brengen. Naast de vesting ligt een waterrad die volop in bedrijf is. Aan de voet van de
Mönchberg vinden we de Stiftkerk van St.Peter met het bijbehorend klooster en kerkhof die een groot en prachtig geheel vormen. De kerk was vanaf de Festung Hohensalzburg duidelijk herkenbaar
door zijn groene, uivormige toren. Het St.Petersklooster dat om de kerk heenligt vormt de kern van het oude Salzburg. De kerk herbergt twee uiterste in bouwstijlen, barok en rococo. Het interieur is puur rococo en op het plafond zijn fraaie fresco’s te zien. In, naar ik meen dat het de gotische Katharinekapel is, of het is de Margarethenkapel, de info is daar niet duidelijk over, ligt de grond vol met grafstenen en staan er tegen beide zijkanten van de muur vele. Op de grafstenen in de kapel stonden vele bakstenen hoofdjes, wat de betekenis ervan is moet ik schuldig blijven. Het oudste christelijke kerkhof van Salzburg heeft veel weg van een park en het is er rustig en stil ondanks de vele toeristen die er zoals wij rondlopen. Wij bewonderen de bijzondere graven op het kerkhof, of in een van de grafzerken in de arcadebogen langs de bergwand, van monniken en inwoners van Salzburg. Bekende personen die hier begraven liggen zijn, Nannerl de zus van Mozart, componist Haydn en de bouwmeester van de Dom, Santino Solari. Mocht U ze zoeken, hier liggen ze dus.
Boven de arcaden zijn nog in de rotsen van de Mönchberg uirtgehakte catacomben te vinden.
Daar gaan we maar niet naar toe klimmen. Genoeg over de begraafplaats. Het wordt zachtjes aan tijd
om de parkeergarage op te zoeken. Via de binnenplaats van het St.Peterabdijcomplex komen we
weer op de Kapittelplatz en zien de tweede Horse-Pond van het oude Salzburg. Hoewel niet zo mooi als de eerste, mag deze fontein en vroegere drinkplaats voor paarden, ter herinnering voor de lezer,
er ook zijn.

De terugreis naar de camping

We stappen in de auto en willen nog even langs Schloss Hellbrun voordat we terug naar de camping rijden. Op weg naar de zuidkant van Salzburg waar het Schloss zich bevindt komen we een modern
winkelcentrum tegen met een Eurospar. In een ruime parkeergarage mogen we gratis staan en nog wel voor de deur van genoemde supermarkt. Het winkelcentrum ziet er gezellig uit en komen met alles wat we nodig hebben de winkel uit. Een afslag verder ligt Schloss Hellbrunn. In 1612 gaf
Prins Aartsbisschop Markus Sittikus aan de ons inmiddels bekende Kathedraal-bouwmeester Santini Solari opdracht dit Renaissancepaleis te bouwen. Deze zomerresidentie van de Aartsbisschop ligt
aan de noordzijde van de Alpen. We nemen een kijkje aan de voorkant met een hele lange oprijlaan
en besluiten na korte tijd verder te gaan. We hebben het vandaag wat betreft bezichtigen en wandelen wel gehad. Voor de terugweg heb ik een toeristische route in gedachte en die kunnen we
zittend af. Wanneer we Glasenbach zijn gepasseerd en op weg zijn naar Vörderfager, krijgt de auto
een behoorlijk stijgingspercentage voor de kiezen. Over een mooie smalle weg in een bosrijk omgeving met wat haarspeldbochten komen we door het gebied Hinterwinkl. Op deze weg schiet
ruim voor ons langs een hert de weg over en kijkt in het bos noch even naar ons achterom, alsof
die zeggen wil, dat kunstje heb ik toch maar mooi even geflikt. Gelukkig wel!! Iets verderop een
herhaling van dit kunstje, maar dan door een eekhoorn die de boom inschiet. Van een ultieme
schoonheid mogen we de weg tussen Strub en Faistenau bestempelen. De Strubklamm is de omgeving waar we ons nu in bevinden en de weg leidt ons langs een hoge bergwand links en een
diepe kloof rechts van ons. Een weg die absoluut niet door vrachtwagens mag en kan worden bereden. Dit komt niet alleen door de smalle weg die wij rijden. Vlakbij een klein stuwmeertje ligt er een tunneltje die net groot genoeg is voor een bestelbus of een uit de kluiten gewassen personenauto, SUV bv. Dit tunneltje loopt ook nog eens in een bocht, waarbij je aan het begin net
niet het eind kunt zien. Net voor de ingang is er een plekje waar we even uit de auto kunnen stappen. Onder ons ligt het kleine stuwmeertje waar we tussen de bomen door een glimp van kunnen opvangen. Salzburg is schitterend, maar dit is ook mooi en lekker rustig. In de buurt van Faistenau worden de wegen iets breder en sturen de auto na het dorp in de richting van St.Gilgen.
De wegen worden na Faistenau weer iets smaller maar niet van die orde als door het gebied van
de Strubklamm. St.Gilgen brengt ons weer in aanraking met de Wolfgangsee en leidt ons naar de
camping.

Overnachtingsvoortent

Bij de camping aangekomen zien we dat de bies van de voortent door de harde wind er verder
is uitgegaan. Er was een heel klein stukje bies al uit. Maar onder normale weersomstandigheden
leverde dat geen probleem op. Echter vandaag stond er een behoorlijke wind tijdens onze
afwezigheid. Een die we in de stad Salzburg nauwelijks iets van hebben meegekregen. Wel een
regenbuitje. Hier bleek het volgens onze buurman harder te hebben geregend. Het waait
overigens nog steeds. We ruimen snel de boodschappen op in de koelkast en halen daarna de voortent eraf. Het wit ronde plastic draad, zo benoem ik het maar, die verder uit de biesrand was
geschoven er weer goed ingeduwd. De voortent weer aan de caravanrand aangebracht en met
behulp van de nederlandse buurman de tent weer opgezet en de haringen weer in de grond geslagen. Voor alle zekerheid heb ik de auto schuin voor de tent gezet, zodat hevige windvlagen
door de auto al gebroken worden. We zijn net op tijd klaar voordat een behoorlijke regenbui
over ons heenkomt. Helaas moet ik nog het gas aansluiten en een yerrycan watervullen om
de mogelijkheden om te koken te kunnen bewerkstelligen. We beginnen inmiddels wel trek
in eten te krijgen. De regenjas aangetrokken en we gaan ervoor. Nadien kon ik mijn natte spijkerbroek wel uittrekken. Een bak koffie doet weer wonderen. Na het eten begin ik gelijk aan
mijn verslag te schrijven en de foto’s te registreren. Het zit nu nog vers in mijn geheugen.