Monaco - Reisverslag uit Monte-Carlo, Monaco van Albert Vermeij - WaarBenJij.nu Monaco - Reisverslag uit Monte-Carlo, Monaco van Albert Vermeij - WaarBenJij.nu

Monaco

Door: Albert

Blijf op de hoogte en volg Albert

19 Juni 2009 | Monaco, Monte-Carlo

We yijn op tijd de auto ingestapt om koers te zetten richting het prinsdom Monaco. Om bij de boulevard langs de kust te komen vergde de nodige tijd. Daarna ging het zelfs door Nice voorspoedig. De auto hebben we in een parkeergarage Des Percheurs gezet in Monaco-Ville. Vanuit de parkeergarage komen we bij Musee Oceanographique et Aquarium, een hele mond vol. We lopen erlangs en schieten de Jardins Saint Martin in om de groepen toeristen met gids te ontwijken. Iets verderop ligt de Cathedrale, die op het moment dat wij arriveren niet toegankelijk is. Waarom dan wel niet? Welnu, er staan aan de zijkant van de kathedraal een erehaag van Pompiers van de Monegaske brandweer die een hoge gast moesten verwelkomen. Twee auto's komen er aangereden, daar stapt uit een er van Prince Albert du Monaco uit. Ik was net te laat omdat fotografisch vast te kunnen leggen. Het staat nu op mijn harde schijf. Hij bleek later een ceremoniele dienst bij te wonen ter ere van de brandweer. Omdat het nog geen tijd was voor de wisseling van de wacht, zijn we Monaco-Ville gaan bezichtigen en hebben daar een baquette-gezond gekocht en in het park met uitzicht op zee opgegeten. Van hieruit kon je de helicopters zien die landen en stijgen naar of van Nice. Omstreeks half twaalf zijn we weer naar de kathedraal gelopen, waar na enige tijd Prins Albert door de geestelijke leider (wsn. de bisschop) uitgeleide werd gedaan. Zo langzamerhand word het tijd voor de wisseling van de wacht voor het prinselijk paleis. In smetteloos wit uitgedoste militairen liepen naar de wachthuisjes voor het paleis om hun collega' s met veel ceremonieel vertoon afte lossen. Waar je ook komt, Praag, Budapest of nu in Monaco, het blijft een mooi gezicht. We dalen darna af naar de straatjes van de wijk La Condamine en komen uit bij Port Hercule. De tribune voor de Grand Depart op 4 juli van de Tour de France staat al klaar. Waarschijnlijk is deze ook voor de Formule ! gebruikt. De jachten liggen er ook voor het uitzoeken. De ene nog groter dan de andere. Vele met een complete bemanning aan boord. Misschien wat voor Joop en Petra, het is nu maar behelpen he, als je dit zo ziet liggen. Inmiddels zijn we aan de kant van het Casino aanbeland. Via de zijde van de kust lopen door de tuin langs het adembenemend mooie gebouw. In de tuinen aan de andere kant konden we diverse soorten palmbomen en cactussen aanschouwen, met daartussen door gebeeldhouwde vogels van diverse kunstenaars.Dit alles vergezeld van fraaie fonteinen. Voor het casino en de dure hotels, zoals Fairmont stonden de Bentley's en Rolls Royces van de jetset. Vele oude sjieke heertjes en opgepoetste oude dametjes liepen er ook in het wild rond of gooide hun spaarcentjes in de vele automaten in het Casino. Het werd de hoogste tijd om de parkeergarage op te zoeken, maar ik wilde nog even de kathedraal in. gelukkig lag die op de route terug. Naar Cagnes sur Mer hebben we de tolweg teruggenomen. Daar hebben we in een naburig plaatsje een Quick (soort McDonalds) opgezocht. Omdat we al aan de kust zyten richting Antibes zijn we daar nog even naar toegereden. Van verre was de vesting Fort Carre al te zien. Hierr zijn we omgedraaid en vervolgen we de kust waarbij het strand wel erg dicht langs de kant van de weg ligt.Het is wel een mooie blauwe zee. We moeten weer terug naar de stadscamping met zijn armada aan muggen die ons behoorlijk lek hebben geprikt. Vanavond gaan we maar vast douchen onder een pis-straaltje, waarbij het een hele toer is om je shampoo van je lijf af te spoelen.