Steenmarters, Noodweer en opruimen - Reisverslag uit Poreč, Kroatië van Albert Vermeij - WaarBenJij.nu Steenmarters, Noodweer en opruimen - Reisverslag uit Poreč, Kroatië van Albert Vermeij - WaarBenJij.nu

Steenmarters, Noodweer en opruimen

Door: Albert Vermeij

Blijf op de hoogte en volg Albert

25 Juni 2017 | Kroatië, Poreč

Voor de tweede opeenvolgende dag een ruige zee, die zelfs hogere golven als gisteren tweeg bracht.
Gisteren nog wel in de zee geweest. Vandaag maar even niet. De opmerking van Tinus over valse trek leverde binnen ons groepje een ongekende lachbui op. De betekenis hiervan weiden we maar niet over uit. Na de barbecue die wij voor het avondeten hadden gepland kwamen Hans en Lenie op visite. Na de kolffie zaten we aan een drankje toen wij net als gisteravond geritsel in de boom naast ons hoorden. Daar gaat het weer en blijft nu zitten zei Corry. Ik snel mijn fototoestel genomen en een foto geschoten. Tevens heb ik mijn zaklamp erop geschenen. Het bleek geen eekhoorn te zijn. Het was een grijs diertje. De natuurgids van de ANWB er maar bij gepakt en die wees uit dat het om een steenmarter ging. En het was er niet een maar er zatenwel twee steenmarters in de boom.
Lenie vond het maar niks boven haar hoofd en die hebben we maar een plaatsje meer in de voortent gegeven. Later kwamen ze achter elkaar rennend de boom uit en schoten voor onze voorten langs het donker in. Waarschijnlijk op zoek naar een auto uit de VW-groep en de geur van de slangen
die erg in trek ziijn bij deze diertjes. Ze willen er nog wel eens paar kapotknagen. Ik heb voor alle zekerheid altijd een stukje gaas onder de motorkap op de grond liggen, ook al is het een Ford.
Daar houden ze niet van.

Vandaag, zondag 25 juni was de zee nog ruig in het begin. Naarmate de ochtend verstreek werd het allengs minder. Er hing een dunne bewolking in de lucht waar de zon zich doorheen werkte. Na het middageten konden we ook nog even aan het strand liggen tot er rond 15.00 uur een donkere bewoling op kwam zetten. In de verte hoorden we gerommel van onweer. Voor alle zekerheid hadden we het rechtergedeelte van de voortent dat over de panoramastang lag, dicht gedaan.
Om 15.00 uur begon de Formule-1 wedstrijd in Bako, Azerbaidjan waar Max Verstappen op de 4e plek lag toen hij wederom met motorpech naar de kant moest. Even daarna kwam de regen met onweer gepaard opzetten en viel de verbinding van de TV weg. Intussen kwam de regen met bakken uit de hemel neerdalen evenals een aantrekkende wind. Corry had de bovenluiken al dichtgedaan en ramen op de ventilatiestand gezet. De regen veranderde een moment in hagelstenen waarvan sommige de grote van knikkers hadden. We zijn nu erg blij met ons hagelbestendig dak. De wind bolde het open linkergedeelte van de voortent maar de stormbanden hield alles op zijn plaats. Het is voor het eerst dat wij in Kroatië in de caravan hebben gezeten. Dat is in Oostenrijk wat vaker gebeurd. Het hevigste deel van het noodweer heeft ca. 10-15 minuten geduurd, Toen het regenfront voorbij was getrokken traden we naar buiten . Er waren door de windvlaag een aantal rotspennen uit de grond getrokken door de wind, die ik er weer in heb geslagen en de stormbanden heb ik wat strakker aangetrokken.De twee bomen voor de caravan en de verhoogde zijkant naast onze caravan hebben het ergste van de windvlagen tegengehouden. Toen wij na het eten een wandeling over de
camping maakten zagen bij de vjilcontainers diverse resten van wat eens luifels/voortenten zijn geweest staan. De bliksem heeft van een aantal bomen de takken eraf gespleten. Bij een tent
was een tak langs de ingang op de grond gevallen. Heel veel geluk gehad. bij een andere was de voortent over het dak van de caravan geblazen en lagen de spullen verspreid door over de vloer van de voortent. Diverse mensen waren door de materiële schade onfortuinlijk. Gelukkig waren er voor zover bekend geen gewonden gevallen. Intussen waren wij aan de ronding van de camping op een bankje gaan zitten en genoten van het weidse uitzicht over de Adriatische Zee waar aan de overzijde
Italië met zijn mooie maar altijd drukke Venetië zich bevindt. Alsof er geen noodweer over de camping heeft geraasd. Later heb ik nog een foto gemaakt van de mooie zonsondergang.

Opruimen
Het voorspelde weer vandaag , bewolking, regenbuien opkomst. Het was dus een beetje koffiedik kijken hoe we de dag in gingen delen. Eerst maar ontbijten en koffie drinken. Het was nog geen strandweer en zijn maar begonnen om de haringen eruit te halen zodat de voortent vrij kwam te hangen. De zijflappen en rechtervoorzijde eruit gehaald, schoongemaakt voor zover nodig en opgeruimd. tpoen wij aan de bovenzijde begonnen was de dreiging van regen het grootst.
We waren nog niet helemaal klaar toen wij met een noodgang de tent uit de rails hebben
getrokken en de caravan ingesleept. Uiteindelijk viel het mee wat er aan regen naar beneden kwam.
We zijn toen eerst maar aan de receptie de rekening gaan betalen en de gasfles laten vullen.Na het middageten hebben we de rest kunnen opruimen al met al hebben we alles aardig droog kunnen inpakken. We kunnen ’s middags zelfs nog voor een laatste keer aan het strand liggen en naar de lijn zwemmen. Voor het avondeten hebben wij dit keer Restaurnat Palma uitgekozen. Hiet zit de eigenaar in die ooit het dichtst bij onze plaats gelegen Restaurant Srdela bestierde. Restaurant heeft een elegantere uitstraling met vanaf onze plaats uitzicht op zee en zicht op palmbomen en kleurrijke
Oleandersstruiken. Ik heb gekozen voor een kalkoenfilet in cahmpignonsaus en Corry voor de Rumpfsteak die ten aanzien van Rovinj 40 kuna goedkoper was, beter klaargemaakt en veel lekkerder smaakte. Ook de appelsap smaakte hier uitstekend en bij mij doet het tapbiertje het ook goed. Volgend jaar hier maar vaker heen. Na onze maaltijd worden nog voor een kopje koffie en een afscheidsdrankje bij Lenie en Hans verwacht. We maken het niet te laat want morgen wacht de terugreis met een tussenstop in Kipfenberg. Ingolstadt is bij ons een gepasserd station. Ze staan overigens bij de Camping-Key gids van de ANWB voor 17 euro per nacht in de periode dat wij er waren, dit teerwijl wij 31 euro hebben betaald. Misschien moet ik er maar eens een mailtje naar de ANWB aan besteden. Ze moeten maar uit de gids worden verwijderd op deze manier.