Postalmstrasse en Sankt Wolfgang im Salzkammergut - Reisverslag uit Abersee, Oostenrijk van Albert Vermeij - WaarBenJij.nu Postalmstrasse en Sankt Wolfgang im Salzkammergut - Reisverslag uit Abersee, Oostenrijk van Albert Vermeij - WaarBenJij.nu

Postalmstrasse en Sankt Wolfgang im Salzkammergut

Door: Albert Vermeij

Blijf op de hoogte en volg Albert

05 Juni 2017 | Oostenrijk, Abersee

Postalmstrasse en St.Wolfgang im Salzkammergut
Het zonnetje scheen de caravan binnen en dat beloofd ons wellicht een wolkenloze hemel.
Het was inderdaad strakblauw. In de verte kwam er echter een lichte bewolking opzetten.
De weersvoorspelling voor in de middag was wederom een groot percentage kans op regen.
We gaan dan ook maar op tijd op pad. Bij Strobl slaan wij rechtsaf richting de Postalmstrasse.
Langs het snelstromend riviertje de Weissenbach rijden we tussen de rotsen en bebossing
naar de ingang van de Postalmstrasse. Daar willen ze geld zien!! Voor 5 euro p.p, niet eens
betalen per auto, mag je de mooie Postalmstrasse volgen. Deze route kun je ook met een
“Wohnwagen” (caravan) à 15,00 euro rijden??? Met de auto prima, en als ik wist dat er geen tegenliggers zouden komen zou ik het ook met de caravan durven rijden. Laten wij het maar bij
de auto alleen houden en genieten van de mooie omgeving. Daar is niets teveel over gezegd.
Wegen slingeren zich door het bergachtig gebied afgewisseld met haarspeldbochten. Zo bereiken
wij de parkeerplaats bij de Panoramahütte. Aan de andere kant van het dal schitteren de
besneeuwde bergtoppen van het “Tennengebirge” in de zon. Vanaf het parkeerterrein lopen we
eerst naar de Postalmkirche en bewonderen het bescheiden altaar in het kleine kerkje.
Daarna lopen we iets verder de berg op over een geleidelijk stijgende haflverharde weg.
Ondertussen genieten wij van het uitzicht om ons heen. Bij de Wieslerhütte keren wij om en
lopen terug naar de auto. Nog een laatste blik werpend op de bergen vanuit een hoger perspectiief
gezien, stappen we in de auto om de weg naar beneden via de andere zijde van de Postalm naar
Abtenau te volgen. Wederom een mooie route die ons langs het plaatsje Wegscheid brengt.
Tussendoor nog foto’s geschoten van de omgeving en een paar koeien met de bekende bellen om hun nek, die op de berghelling stonden te grazen en even hun etenswerk stopte om te kijken welke vreemde snoeshanen hun eten kwamen verstoren. Nou we hebben ze maar niet lang gestoord en begeven ons naar Pichl in het dal beneden ons waar we gezelschap krijgen van het riviertje de Russbach. Abtenau laten we als bestemming aan ons voorbijgaan en blijven dit riviertje volgen naar
Lindenthal. Deze plaats in het dal dient als tussenstation voor de weg naar Pass Gschütt.
Tussen de beboste berghellingen door bereiken we de naar het riviertje genoemde plaatsnaam;
Russbach am Pass Gschütt. Bij Schattau verlaten we het Salzburgerland en strijken in Gosau neer
bij een restaurant voor een koffiebreak. Naast de cappuccino bestellen we Erdbeer voor Corry en
voor de schrijver dezes een Mariliën Kuche mit Sahne. Het geheel werd geserveerd door een in
Dirndl (klederdracht) gestoken serveerster. Aan twee lange tafels zaten ook gezinnen die deze
Beiers/Oostenrijkse klederdracht, gebaseerd op een mengeling van klederdracht en dienstbodenkleding uit 1870, droegen. Blijkbaar hadden ze een feest te vieren waarbij deze kledij
wordt gedragen. Het bekendste feest waar je ze heden ten dage nog ziet is het Oktoberfest van München. In de regio Salzkammergut waar wij momenteel vakantie vieren zelfs vaker. We vervolgen onze weg langs Bad Ischl naar St.Wolfgang. Bij Strobl hebben we de Wolfgangsee aan onze linkerhand. Via een eenrichtingsstraat rijden we met de auto door het mooie historisch centrum van
St.Wolfgang. Hier komen we zeker terug. Dit moeten we wandelend tot ons laten komen. Even buiten het centrum ligt de Schafbergbahn, een tandradbaan die ik later in de week ga bezoeken.
Half twee draaien we de camping weer op en genieten voor de caravan in het zonnetje van een
glas thee.

St.Wolfgang im Salzkammergut

We besluiten om 14.40 uur de veerboot naar St.Wolfgang te nemen. De afvaartplaats van Gschwendt
ligt op ongeveer 10 minuten lopen van de camping en de overtocht over de Wolfgangsee naar St.Wolfgang neemt eenzelfde tijd in beslag. Het schip schommelt tot grote ergenis van Corry die daar
in het geheel niet tegen kan. Gelukkig is het maar een korte periode dat zij dit gezeten op het
bovendek moet ondergaan. Ondertussen kijk ik vanaf de veerboot naar het uitzicht over de Wolfgangsee en zijn bergachtige omgeving. De afvaartplaats bij St.Wolfgang komt al snel naderbij en
gaan bij de Markplatz van boord. Dit schilderachtige dorpje aan de Wolfgangsee telt 2800 inwoners en ligt in de deelstaat Opper-Oostenrijk. De bouw van de laatgotische kerk die van bijna alle kanten van de Wolfgangsee te zien is begon in 1430 en werd 47 jaar later voltooid in 1477. De meeste huizen, veelal hotels in het oude centrum, hebben houtbewerkte balkons en meerdere huizen zijn voorzien van mooie muurschilderingen. Hotel “Im Weissen Rossl” dankt zijn wereldberoemdheid aan een operette met de titel Im Weissen Rossl uit 1930. In 1960 gevolgd door de opname van een romantische film. Een belangrijke hotelgast uit het verleden was keizer Franz Jozef 1 van Oostenrijk-Hongarije. Dit hotel heeft een tegenpool in St.Wolfgang, hotel “Im Schwarzen Rossl”. We laten het stukje geschiedenis even op jullie indalen, dan lopen wij verder door het mooie centrum op zoek naar een restaurant. Aangezien alle supermarkten hier ook op 2e pinksterdag zijn gesloten, zijn we wederom aangewezen op een restaurant. Bij Hotel-Restaurant Weissenbär nemen we plaats op een verhoogd terras met uitzicht over het plein en tegenover de kerk. Tijdens het wachten op de door ons bestelde Wienerschnitzels worden we vermaakt met het geluid van de kerkklokken. Een Coupe Dänemark en Banana Split sluiten deze maaltijd in het historische centrum van Sankt Wolfgang voor ons af. Een korte wandeling brengt ons vroegtijdig bij de Marktplatz. Iets verderop zijn bankjes aan de Wolfgangsee waar we de veerboot vanuit St.Gilgen kunnen zien aankomen. De terugreis verloopt in een rustiger water van de Wolfgangsee en daarmee voor Corry een stuk prettiger. De bewolking wordt wat talrijker, maar bij terugkomst kunnen wij naast de caravan in het zonnetje, onder het genot van een kopje koffie alle indrukken van vandaag, de revue laten passeren. Het gefluit van de vele mussen zorgden voor een melodieus tintje. Morgen staat Salzburg op het programma waar ik me na de koffie in de brochures ga verdiepen.