Centre Commercial de Virton - Reisverslag uit Virton, België van Albert Vermeij - WaarBenJij.nu Centre Commercial de Virton - Reisverslag uit Virton, België van Albert Vermeij - WaarBenJij.nu

Centre Commercial de Virton

Blijf op de hoogte en volg Albert

29 September 2015 | België, Virton

Centre Commercial

Het wordt een mooie zonnige dag. We moeten alleen even wat groente en vlees voor de komende dagen in huis halen en bij de bakker een brood. Dit alles ligt op een steenworp afstand van het open vakantiepark. Hier later in dit verslag meer uitleg over. Aan de rand van Virton ligt een lange weg. Dit noemen ze het Centre Commercial. Hier bevinden zich allerlei winkels, (auto)bedrijven en een benzinepomp aan. Behalve de Lidl en de typische Delhaize supermarkt, tegenwoordig gelinkt aan Albert Hein, zit er een Zeeman, Blokker, Trafic (voornamelijk kleding), een dierenzaak, een duurdere kledingoutletwinkel en een bakker. Hoeven we voor lekker brood niet het plaatsje tenminste in. Bij deze bakker kun je ook koffie en thee nuttigen waarbij ze hopen dat je ook iets lekkers uit de bakkerij erbij besteld. Wij slaan behalve ons brood ook de overheerlijke Eclairs in die je uitdagend in de vitrine liggen aan te staren. Nou ja we hebben tenslotte vakantie. We hebben alles wat we nodig hebben en keren terug naar ons huisje.

Open Vakantiepark Vallée de Rabais

Toen we wegreden schreef ik over een open vakantiepark. Dat behoeft enige nadere uitleg. Een Nederlands vakantiepark kent een receptie waar je na aanmelding door een slagboom naar je huisje kunt rijden. Hier ligt het receptiegebouw waar we ons moesten melden aan een doorgaande weg. Aan de overkant van de weg leiden een drietal weggetjes omhoog naar de vakantiehuisjes op de heuvel. In dit deel van het seizoen is de receptie er vrijdag en maandag de gehele dag. In het weekend op beperkte uren van de dag en van dinsdag t/m donderdag in het geheel niet. Voor noodgevallen zijn ze wel telefonisch bereikbaar. In dit gebouw is rechts de receptie en links een speelhal voor de jeugd gevestigd. Rechts van het gebouw is er een zwembad. Links van het gebouw ligt een verwaarloosde tennisbaan gezien de deplorabele toestand van het net. Daarachter ligt er een midgetgolfbaan. Aan het hele gebouw is waarschijnlijk al geruime tijd geen onderhoud aan gepleegd. We vragen ons af of het zwembad nog wel in gebruik is? We zien er nu in ieder geval geen activiteiten. Naast het zwembad liggen aan een steiger waterfietsen die gehuurd kunnen worden en je een rondje in de grote vijver kunt fietsen. Door het heldere water kun je de vissen zien zwemmen die de vissers aan de kant graag aan hun lijntje zien komen. Ze hebben er wel een vergunning voor nodig en ik zie de meeste de vissen weer teruggooien in de vijver. De huisjes bevinden zich dus aan de andere kant boven op de heuvel. In het gedeelte van het park waar wij zitten zijn het voornamelijk dezelfde type huisjes. Hier wonen ook mensen voor een hele lange periode of misschien zelfs wel permanent. Er zitten in ieder geval een aantal Polen en een Portugees in de huisjes. Er omheen staan wat grotere huizen tot grote chalets aan toe. Deze huizen worden wel permanent bewoond, waaronder een aantal Luxemburgers. In deze streek van België wonen trouwens opmerkelijk veel Luxemburgers. Veel Fransen komen hier trouwens ook veel boodschappen doen. Wellicht zal het een stuk goedkoper zijn dan in hun eigen land. Wat het wonen betreft zie je dat ook veel Nederlanders over de grens met België en Duitsland hun heil zoeken. Geef ze eens ongelijk!!