Noodweer en Bloedheet - Reisverslag uit Poreč, Kroatië van Albert Vermeij - WaarBenJij.nu Noodweer en Bloedheet - Reisverslag uit Poreč, Kroatië van Albert Vermeij - WaarBenJij.nu

Noodweer en Bloedheet

Door: Albert Vermeij

Blijf op de hoogte en volg Albert

23 Juni 2016 | Kroatië, Poreč

Donderdag 23 juni
Noodweer en Bloedheet

Afgelopen nacht heeft het noodweer in Nederland toegeslagen rondom Amsterdam, Hoofddorp, Zwanenburg, Amstelveen, Weesp en Hilversum. Via de tablet lazen wij dat o.a. in Hilversum de putdeksels waren weggedreven doordat straten waren ondergelopen. De A2 stond muurvast en het Openbaar Vervoer ondervond de nodige hinder. In Porec begon de dag al vroeg met een opkomend zonnetje, strakblauwe lucht en nauwelijks wind. Naarmate de dag vorderde en de temperatuur
behoorlijk opliep, hebben we veelvuldig het water opgezocht om af te koelen. Gelijk na de lunch zijn we weer de zee ingegaan om te zwemmen en heeft Corry haar nieuwe duikbrilletje opgedaan en ik
mijn snorkel. Ze wilde deze uitproberen om straks wellicht te kunnen gebruiken bij het zwemmen in Weesp. Hopelijk kan ze nu ook de verschillende vissen in het heldere water zien zwemmen. Vanaf onze plek aan het strand lopen we het water in en we hadden onze duikbrillen nog niet op gezet en lagen plat op ons buik in het water, of ik spotte pal onder mij een inktvis. Gelukkig zag Corry hem ook nog net bij het wegzwemmen. Voorgaande jaren heb ik nog weleens vergeefs gesnorkeld om er een tegen te komen. Dit keer was het gelijk raak en kon het al niet meer stuk. Behalve de inktvis zwommen we ook nog tussen meterslange scholen van kleine vissen door en kruisten wat groter vissen ons pad. Aan het eind van de middag ging Tinus, ja die van het zweten en de douche, een biertje halen. Toen hij terugkwam zei hij dat de thermometer 37.4 gr.C. aangaf. Ik denk zomaar dat de temperatuur in het begin van de middag zelfs tegen de 40 graden C. aan zat te leunen. We hebben medelijden met het thuisfront. Tijdens het nuttigen van een biertje kwam de agenda van ’s avonds ter sprake. Hieruit bleek dat wij net als Trijn en Tinus boodschappen doen op het programma hadden staan. Zij zouden dat op hun scooter gaan doen omdat ze een camper hebben die vier maanden lang niet van zijn plek af komt. Ook al is het heerlijk vertoeven hier, dat zou mij toch te lang zijn. Ik bood ze aan om met ons mee te rijden. Dat vonden ze wel wat en zo konden ae wat extra boodschappen meenemen. Daarop werden wij uitgenodigd om bij terugkomst op de camping een kop koffie en een bakkie bier te komen drinken.

Accident met een hert
Voordat wij terugkeerden hadden wij op de weg naar de camping te maken met een accident. Er stond een wagen in de zijkant van de weg en ervoor andere lag er een motor in het gras met er naast de gewonde berijder. Wij zetten onze auto stil voorbij de plek des onheils met onze knipperlichten aan. We gaan kijken of we kunnen helpen. Op het moment van uitstappen zien we valk voor onze auto in de berm een hert bewegen. Het arme beestje is dus de oorzaak van het ongeval met de gewonde motorrijder. Het zal plotseling de weg overgestoken zijn en niet meer te ontwijken zijn geweest. Zijn achterkant heeft de klap opgelopen en daarbij heeft het beest vrijwel zeker zijn achterpoten gebroken. Het kon er niet meer op staan maar probeerde wel verder de struiken in te komen. In afwachting van de ambulance regelde ik dat de auto’s veilig konden passeren. De ambulance kwam ter plaatse en boog zich over de gewonde motor-rijder. Vijf minuten later kwam pas de “Policia”aanzetten. Ze zetten de auto schuin voor mijn auto zodat er niemand meer langs kon, stapte met zo’n arrogantie uit en bewogen zich in het rond alsof we nog in de Oostbloktijd verkeerde. Inmiddels bleek ook de vader van de motorrijder te zijn gearriveerd. De auto’s aan de andere zijde van de weg waren toen zo neergezet dat er fatsoenlijk auto’s konden passeren.
Trijn en Tinus hadden de arrogantste politieman van de twee zover gekrgen dat hij bij het geownde hert ging kijken. Verder als een OK kwam er niet uit zijn mond vandaan. Dieren stellen hier niks voor, goed voor in de pan of op de barbecue, verder niet. Nadat de gewonde in de ambulance was gedragen en wij ook op het punt stonden te vertrekken werd ik wonderwel nog bedankt door de arrogantste agent!! Bij de receptie nog geinformeerd of de fietsers die wij hadden gevraagd melding te maken van het gewonde hert er geweest waren. Ze begon over de ambulancia en de policia, maar bij navraag over het gewonde hert kreeg ik een verbaasde blik toegeworpen. We gaan de boodschappen opruimen en hebben daarna een gezellige avond bij Trijn en Tinus tot half een doorgebracht.