Installeren van de schotel (deel 2) - Reisverslag uit Poreč, Kroatië van Albert Vermeij - WaarBenJij.nu Installeren van de schotel (deel 2) - Reisverslag uit Poreč, Kroatië van Albert Vermeij - WaarBenJij.nu

Installeren van de schotel (deel 2)

Door: Albert Vermeij

Blijf op de hoogte en volg Albert

13 Juni 2016 | Kroatië, Poreč

Maandag 13 juni
Installeren van de schotel deel 2

Na het ontbijt gaan we opnieuw naar het centrum van Porec en parkeren we de auto op het bovendek bij de Konzum supermarkt. Het trappetje rechts brengt ons naar het bovengelegen
kleine winkelcentrum waar de electronicazaak ons uitsluitsel kan geven over de receiver.
Dat krijgen we. Met de receiver is gelukkig niets mis mee. Dat zou ons ook verbaasd hebben.
Het moet dus echt aan de opstelling van de schotel liggen. Hij adviseert ons de Astra 23 bij het afstellenvan de schotel te gebruiken. We slaan hierna onze boodschappen in bij de verderop
aan de zelfde weg gelegen Lidl. Als we terug zijn op de camping is het weer stralend en we
nuttigen onze koffie aan het strand. Na het middageten gaan we ons over buigen over de schotel om eindelijk ontvangst te krijgen op de TV. We gaan eerst van een lekker zonnetje genieten met een zonnebrandcreme factor 30 op onze huid gesmeerd. Ik neem ook nog een eerste duik in zee. Het was even doorkomen in het koude zeewater maar wel lekker om af te koelen.

Het verkrijgen van een goed signaal vergt de nodige hoofdbrekens. Het lukte mezelf niet en Jaap evenmin. Een duitse achterbuurman en Ernst, voor een paar jaar terug onze naaste buurman, nu
staat hij schuin achter ons, gaan voor ons ook de uitdaging aan om signaal te verkrijgen.
De aansluiting van de connectors werden verbeterd, de standaard van de schotel werd waterpas gezet. Door middel van een metertje werd de richting van de schotel naar de sateliet zo goed mogelijk bepaald. Wat men ook probeerde het lukte ook hun niet. Ernst had nog een duitse kennis op de camping die een kwalitatief betere satelietvinder tot zijn beschikking had. Deze beste man
kreeg de goede richting naar de Astra-sateliet wel te pakken en we hadden eindelijk beeld.
Voor de hulp gaf ik de mannen een biertje en bleven nog wat napraten, o.a. ov er de voortent van
Obelink en onze kleinere voorzettent die wij gebruiken op onze doorreizen omdat hij zo is opgezet
en wij onze koelbox er in kwijt kunnen en er met onze stoelen nog in kunnen zitten eten.
Met een goed gevoel keren we nog even terug naar het strand. Tijdens het avondeten gaan we
voor het eerst onze barbecue gebruiken. Het is geen standaardbarbecue, waarbij het vlees op het
rooster boven het houtskool en briketten gegaard wordt. Het is een afgesloten kom waar op de bodem een rond plaatje zit waar de aanmaakblokjes op gelegd moet worden. Daarboven een zeskantig bakje waar het houtskool in gestopt moet worden, afgesloten door een dekseltje. Wanneer het houtskool door de aanmaakblokjes en de op batterijen werkende ventilator, verborgen in de onderkant van de kom, is aangejaagd en brand, kan het rooster worden vastgeklikt op de kom.
Je hebt vrijwel geen rookontwikkeling meer als het houtskool eenmaal goed brand en al helemaal geen asresten van het houtskool. Het vlees kan er nu worden opgelegd . Stokbroodje erbij en genieten maar. Als een god in..........Kroatië