Excursie Marrakech, deel 1 - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Albert Vermeij - WaarBenJij.nu Excursie Marrakech, deel 1 - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Albert Vermeij - WaarBenJij.nu

Excursie Marrakech, deel 1

Door: Albert

Blijf op de hoogte en volg Albert

17 Oktober 2010 | Marokko, Marrakesh

Ondanks het gemis van ons waterbed hebben wij goed geslapen. Het ontbijt was goed verzorgd en we konden daar ook nog versgeperste sinaasappelsap bij krijgen.Half negen verzamelen voor de excursie in Marrakech.Deze bus was niet toereikend voor het aantal mensen wat mee moest met deze groep. Het was niet zo ver rijden, dus zijn er een aantal mannen op recreatieve manier, waaronder ik, in de bus gaan zitten/staan. Wij stoppen bij de Koutubia-moskee en bekijken hem van de buitenkant. In Marokko mag je als niet moslim geen moskee binnentreden.
Dit is niet omdat men een andere religie wil buiten sluiten. Het heeft te maken met een verordening uit de Franse koloniale tijd. De fransen belemmerden hiermee, dat militairen met hun schoeisel de moskee kwamen binnenstormen. Hierdoor kon ook de gebedsdienst niet worden verstoord als ze een arrestatie wilden verrichten. Ze houden de regel nu nog steeds in stand voor de rust in de moskee.
We stappen in de bus om iets meer dan 500 meter verderop(?) bij de Kasbah weer afgezet te worden. In een bijna niet te volgen tempo liepen we naar de "Tombe des
Saadiens" Dit 16e eeuwse mausoleum met zijn Saadische Tomben, waar Mohammed ech Cheikh en Ahmed el Mansour in liggen, is een van de belangrijkste historische bezienswaardigheden van Marrakech. Na een stevig onderhoud met de overigens zeer vriendelijke en humorrijke gids, vervolgen we onze weg in een rustiger tempo. Het is koffietijd. Mustafa leidt ons naar een etabblisement met dakterras. Ik neem muntthee zonder suiker. Voor toeristen koken ze de thee met muntbladeren ook zonder suiker. Vanaf het dakterras hebben we mooi uitzicht op de gebouwen en muren van de Kasbah. Normaal schermen ooievaars hun terrein af. Hier zitten de ooievaars maar een aantal meters van elkaar af. We tellen er minstens acht. De volgende bezienswaardigheid is het Palais de Bahia. Dit vizierspaleis werd door de grootviziers van de Alouitische sultans in de 19e eew gebouwd. Het heeft verschillende vertrekken zoals een wachtruimte, ruimte voor de vrouwen en een concubineruimte. In de laatste had de koning wel eens optredens van blinde muzikanten. Waarom blinde muzikanten? Zij mochten de vele vrouwen niet aanschouwen. De nacht bracht hij
met een vrouw door, waarbij de andere vrouwen naar het vrouwenverblijf terugkeerden. De ruimtes zijn allemaal voorzien van houten plafonds net daaronder een strook van plaster (gips). Alles is met de hand uitgesneden en hout is in diverse kleuren beschilderd. In de ruimtes van de vrouwen was ook het plaster voorzien van kleuren. Een voortreffelijk staaltje van kunstnijverheid waar vele, vele uren arbeid in zit. We komen nu in het gedeelte van de Kasbah waar de bedrijvigheid plaatsvindt. Onder andere een apotheek. dit is voor de gids een vaste stop(provisie)plaats. Wij krijgen uitleg van de apotheekdokter(?) over kruiden, die allen een geneeskrachtige uitwerking hebben en diverse soorten parfums. We krijgen ze te ruiken of smeersels op handen gewreven. Diverse kruiden en smeersels verdwijnen in de tassen van one groep. Bij ons ging alleen een zakje kaneel en Sanouse in de tas. Sanouse zou de luchtwegen vrijmaken, goed zijn voor migraine en heel belangrijk, tegen snurken!! Na deze demonstratie vervolgen we onze weg door de Kasbah. Mannen met handkarren of ezelskarren vervoeren allerlei handelswaar. Door deze zelfde nauwe straten rijden ook nog eens brommers en fietsers. Een heksenketel waarbij goed moet worden uitgekeken. Langs de kant van de weg staat een handkar met cactusvruchten. De man snijdt ze open en de vrucht wordt door de lokale bevolking als lekkernij verorberd. Oude mannen in gewaden en gesluierde vrouwen zijn hier talrijk aanwezig. Het is inmiddels 14.00 uur en lunchtijd. We krijgen in het restaurant een voortreffelijke lunch voorgeschoteld. Vooraf een salade. Het hoofdgerecht bestond uit kip- en rundvleesspies met patat en groenten. Cake met chocoladesaus completeerde de lunch, dit alles in een gezellige entourage.

Verslag uit: Marokko, Marrakesh

Marokko en zijn Koningssteden!!

Albert, 13 oktober 2010
Marokko , Marrakech 26°

Marokko en de Koningssteden

Voor de lezers van dit reisverslag. We zijn inmiddels al weer teruggekeerd. Ook al had ik het verslag rechtstreeks willen schrijven, was dit me onmogelijk gelukt vanwege het overvolle programma.Om onze ervaringen toch te delen schrijf ik het bij thuiskomst. Ik hoop veel leesplezier.
Zondag 26 september worden wij door Marlon en Mark naar Schiphol gebracht. Op 27 september om 03.00 uur, vertrekken wij als eerste vlucht met Air Arabia naar Casablanca met een mooie Airbus 320. De vlucht verloopt voorspoedig en de piloot zet de kist heel beheerst op de grond. Abdul, onze eerste contactpersoon namens Stip Reizen stond met zijn bordje te zwaaien. Hij loodste ons naar de bus die ons naar Hotel Oudaye in Marrakech zou brengen. Voordat onze bus kon vertrekken, stond er eerst een klein busje in de weg, die een Marokkaanse dame die bij ons in het vliegtuig had gezeten in moest laden!!! Ja jullie lezen het goed....inladen. Het was een Marokkaanse Bessie Turf die door twee man het busje moest worden ingeduwd, waarbij de derde man haar aan de andere zijde erin moest trekken. Wij hebben dit uiteraard met grote hilariteit staan bekijken.Het was nog donker toen we het vliegveld afreden. Binnen een uur begonnen de contouren van het overwegend kale landschap zichtbaar te worden, soms afgewisseld door bergjes. We zien voor het eerst de nederzettingen waar de arme Marokkaanse bevolking hun domicilie heeft. Vele kuddes schapen met herder trekken aan ons oog voorbij.
Rond 10.00 uur rijden we Marrakech "de rode stad", genoemd naar de kleur van alle huizen en gebouwen, binnen. Een half uurlater staan we voor Hotel Oudaye.Daar bleek dat we niet op de lijst
voorkwamen. Tevens bleken er mensen van Kras-vakanties bij ons in de bus zaten die naar Rabat moesten ipv Marrakech. Deze mensen moesten uiteindelijk met een taxi helemaal naar Rabat terug. Dit legt een uur rijden ten noorden van Casblanca. Ja, dat krijg je als je op het vliegveld bij de bus de lijst niet nakijkt. We moesten even