Hässleholm en Finjasjön - Reisverslag uit Bjärnum, Zweden van Albert Vermeij - WaarBenJij.nu Hässleholm en Finjasjön - Reisverslag uit Bjärnum, Zweden van Albert Vermeij - WaarBenJij.nu

Hässleholm en Finjasjön

Door: Albert Vermeij

Blijf op de hoogte en volg Albert

23 September 2013 | Zweden, Bjärnum

MAANDAG 23 SEPTEMBER 2013

HÄSSLEHOLM EN FINJASJÖN

Hässleholm

We hebben op ons gemak ontbeten, gedouched en een kopje koffie gedronken en stappen
om 10.00 uur in de auto naar Hässleholm. Het is iets meer dan een half uurtje rijden naar het centrum en parkeren hem vlakbij het station. Omdat ik nog niet voldoende muntgeld heb, stap
ik bij een kapperszaak naar binnen. Ze had echter weinig 5 en 10 kronen munten en wilde
zelfs nog kleiner aan mijgeven. Heel lief, maar dan hield ze te weinig wisselgeld over en dat
is niet de bedoeling. Corry had inmiddels gezien hoe het met de visacard ging. Dat maar eens
geprobeerd. Helaas, ondanks het Zweeds op de display wisten we dat dat niet ging werken.
De creditcard bied ook al geen soelaas. Wederom naar een winkel op zoek. De opticien bied
uitkomst en kon mijn 20 kronen biljet wisselen in 2x10 kronen muntjes. Ja muntjes, die van 5 zijn namelijk een stuk groter!!. Mijn bril ligt in de auto dus ik kan er geen barst van zien. Kom ik terug bij de auto, blijkt dat een vrouwtje er zelfs geen kaartje met muntgeld uit krijgt. Ik weer richting opticien waar ook een parkeerautomaat staat. Gelukkig doet deze het wel en heb ik eindelijk een parkeerkaartje. Ik wil eerst even naar de Touristoffice om wat informatie te scoren en een nieuwere versie van de kaarten die ik uit het huisje heb meegenomen. Helaas gaat hij pas om 12.00 uur open. Dan gaan we het centrum maar verkennen. Wij komn uit op een plein die grenst aan een brede winkelstraat die leidt naar de Kyrka (kerk) die boven op de lage heuvel staat. De kerk is open en het ziet er van binnen eenvoudig en licht uit. Terug de winkelstraat in nemen we een zijstraat met winkels die ons naar een park leidt naast het raadhuis. Wat ons opvalt zijn de vele mobiele tentjes met broodjes kebab en cepivice (hoe je dat ook schrijven mag). We begeven ons richting het station. De plaats Hässleholm valt erg tegen, het is er wel ruimtelijk, maar dat geldt eigenlijk voor alles wat we tot nu toe hebben gezien. In sommige gevallen lijkt het een beetje op wat we van Canada kennen. Ik wil even informeren wat het ons gaat kosten om vanuit deze plaats of zelfs vanuit Bjärnum de trein te nemen naar Kopenhagen. Dan zitten we niet met het parkeren van de auto. Voor 2 personen kun je een Familycard voor 532 Zweedse Kronen (63,00 euro) kopen die ons heen en terug naar Kopenhagen rijdt. Erik zou vanuit Hässleholm of Bjärnum ongeveer 17 euro kwijt zijn. Dus dat wordt gezellig met de trein. Het is 11.45 uur en we gaan maar niet naar de Tourist- office. We stappen in de auto en rijden naar Hässleholms Garden met een leuk gebouw met typische stenen muren.

Finjasjön

Ons volgende doel is Finjasjön. Het is een groot meer gelegen in de buurt van Hässleholm.
We passeren de plaats Sjörröd en zien het meer al tussen de villa’s door liggen. Ook is er
een gedeelte ingericht als parkeer/picknickplaats naast het meer. Wij rijden door met bestemming Hovdalaslott. Het slot werd in de 16e eeuw gebouwd en speelde een belangrijke rol in de zweeds-deense oorlogen.Dat valt wat tegen en na het maken van een foto rijden we door langs Dalleröd Forest die van April t/m Juni een vluchtplaats is voor insekten en vogels.
We rijden over een halfverharde weg en moeten uitkijken voor ondiepe kuilen in de weg.
Bij de plaats Skyrup komen we door een villawijk waar de gesitueerde Zweden wonen.
Waar we op twee meter van het meer rijden komen we de eerste Pool tegen. Zal wel aan
het klussen zijn in een van de villa’s. We rijden op een gravelweg die ons tussen de golfbaan doorvoert. Dit blijkt niet de goede keuze te zijn.

Alslingan Trail

Terug het dorp uit en we komen in de richting van Finja Kyrka waar zich Alslingan Trail bevindt. Dit is te bereiken over een pad die net zo breed is als de auto, maar gelukkig maar net honderd meter lang is. We komen bij de Utsiktstorn (Uitzichtstoren) en kunnen over het
meer uitkijken en de watervogels bewonderen. De verrekijker bracht ons de vogels een
stuk dichterbij, waaronder ook de bij ons bekende gansen en zwanen in beeld.
We kwamen ook voor de Alslingan-Trail. Die bevindt zich een stukje terug van de parkeer-
plaats. We nemen het pad links en komen al gauw uit op het eikenhoutenpad tussen een van
Skånes “Most extensive wet alder forest”. Dit wordt ook wel eens Europa’s Regenwoud genoemd. Daar bevinden wij ons temidden van. Omgevallen boomstammen begroeid met mos
en paddestoelen. Noordse witsnuitlibelles vliegen voor ons uit op het stukje open plek en de
iets grotere Noordse Glazenmaker, ook een libellesoort. We duiken daarna opnieuw het regenwoud in. Dat is nu wat je noemt een puur stukje natuur. Ondanks dat we er van genieten
gaan we niet al te ver. Misschien speelt Corry haar hielspoor straks op en dan kunnen we de
komende dagen weinig tot niets meer lopen. We lopen terug naar de auto en nemen het smalle
pad terug. Aangekomen bij Finja-kyrka, stap ik even uit om te kijken. De fresco’s krijg ik niet te zien omdat de kerk is gesloten. Een fotootje van de buitenkant en hop naar ons volgende
doel. We passeren Finja, de plaats van het gelijknamige meer Finja(sjön).

Mölleröds Fågeltorn “Slingra Dig” & Almaån

We zoeken de parkeerplaats op nabij de rivier Almaån. We lopen langs het pad dat ons bij
de vogeluitkijkpost (Fågeltorn) brengt. De zalm in de rivier kunnen wij op dit moment niet ontdekken, waar in de bochure over wordt geroemd. Maar we hebben wel een goed uitzicht
op de vele ganzen en een andere kleine vogelsoort wat er tussenloopt, die ik niet van naam ken. In het meer iets verder zwemmen de eenden en zwanen. Op de terugweg langs de rivier
zie ik in een split-second een ijsvogel over het water scheren. Die zie je maar zelden. Zijn
voornamelijk blauwe kleur viel op, waardoor ik hem nog net kon zien vliegen. Inmiddels
hebben we trek gekregen en de krentebollen liggen nog in de kast in het huisje.
Het was toch al de bedoeling dat we op de terugweg naar de Lidl in Hässleholm zouden gaan,
dus gelijk maar wat te bikken halen. Vlakbij de Lidl is er een Maxi-winkel, te vergelijken met
Maxis. Daar gaan we eerst op zoek naar een waterkoker die niet in dit huisje beschikbaar is.
Normaal nemen we er een mee van huis maar we hadden eerlijk gezegd verwacht dat er een
zou zijn. Water via het koffiezetapparaat is lauw en dat vinden wij niet echt lekker voor onze
cappaccino en thee. We hebben er een gevonden voor 30 euro, maar goed dan hebben we er thuis een in reserve staan. Op naar de Lidl. Daar hebben we een heerlijk chocoladebroodje en donuts gescoord om er straks vast een te eten. Daarnaast andere lekkere broodjes, ijs en toetjes. Ook hebben wij nog even een klein zakje met een paar verschillende snoepjes meegenomen. Je kon daar namelijk kiezen uit vele soorten die je uit de potten kon scheppen.
Gelukkig hebben ze dit in Nederland niet, dan zou de verleiding veel te groot zijn.
Nu hebben we vakantie en dan mag het voor een keertje. Een verse broodafdeling is er in Nederland ook niet en dat had nu weer wel gemogen.
In de auto snel een chocoladebroodje naar binnengewerkt en daarna snel naar huis.
Thuis aangekomen konden we nog even lekker een uurtje in de zon zitten op de binnenplaats
van de boerenhoeve. De Golden Retriever kwam ook voorzichtig even kennismaken. Ze was
een beetje bang maar met rust en beleid kwam ze toch dichterbij.