Helsingborg en Kullaberg Nationaal Park - Reisverslag uit Kullabergstorp, Zweden van Albert Vermeij - WaarBenJij.nu Helsingborg en Kullaberg Nationaal Park - Reisverslag uit Kullabergstorp, Zweden van Albert Vermeij - WaarBenJij.nu

Helsingborg en Kullaberg Nationaal Park

Blijf op de hoogte en volg Albert

29 September 2013 | Zweden, Kullabergstorp

ZONDAG 29 SEPTEMBER
HELSINGBORG EN KULLABERG
Helsingborg
Hey, hey, daar zijn we weer. Vandaag staat Helsingborg en Kullaberg Nationaal Park op
het programma. Nadat wij ons hadden gedouched (helaas was het water voor Erik op), broodjes gebakken en jus d’orange uitgeperst, zijn we op pad gegaan. We schotelen Erik
weer een aardige route door het Zweedse landschap voor. Door een glooiend boeren-landschap en plukken bos. Gehuchten passeren de revue en dat gaat ook regelmatig over in
kilometers bos. Bij Perstorp draaien we de 21 op om bij Astorp een Zweedse snelweg op te
rijden. De snelheid op een provinciale weg is 90 km bij een brede weg en 80 km als hij
smaller is. Een snelweg met kabels verbonden paaltjes als afscheiding mag je 100 km
rijden en 110 km als er een vangrail of brede middenberm tussenligt. Rond 11.15 uur
stappen we uit de parkeergarage op Sundstorget in Helsingborg. Niet ver van dit plein
ligt de Stortorget, in andere landen Grote Markt, Marktplatz genoemd. Boven dit plein
torent de 35m hoge “KärnanToren” er boven uit. Dit is het enige nog overgebleven gebouw van het eens zo machtige Slot Helsingborg. Die is te bereiken via een brede trap die uitkomt
op een soort vestingmuur, daarna leiden smallere trappen je naar boven op een hoger
plateau, daarna een trap op, tussen de bogen door naar de eigenlijke toren. Je had op dit
niveau een goed uitzicht op de Stortorget, en door alweer een heldere zonnige dag op
Helsingor in Denemarken. We dalen weer af naar beneden en lopen op de Stortorget langs de
in historische panden gevestigde hotels. Aan het eind het Rathuset van Helsingborg met
een standbeeld van een belangrijk gewezen persoon van de stad op een paard. We
steken de straat over en komen zo aan de havenzijde. Vanaf de Kärnan Toren hebben we
de ferry’s zien aankomen en vertrekken van en naar Helsingor in Denemarken. Vrijdag
nemen wij met de auto dezelfde route. Vandaag kijken we de verrichtingen in de haven
en lopen de richting van de parkeergarage op.

Sofieropaleis en Slot Klapperup

Helsingborg verlaten we via de aan de kust gelegen buitenwijken. Langs de boulevard
genieten de Helsingborgers van het mooie weer en het fraaie uitzicht op Denemarken
waar je met 20 minuten varen naar toe kunt gaan. Hier staan we even stil en maken een
dichterbij gehaalde foto van Kasteel Kronborg in Helsingor (Denemarken), aan de overkant
van de Öresund (Sont). Het is het Calais – Dover idee, dat je de krijtrotsen bij goed weer kan zien. Uiteraard van horen en zeggen, want dat heb ik zelf nog niet ervaren. Dit nu wel.Na dit gaan we richting Sofiero-paleis. Daar stallen we de auto op de parkeerplaats en wandelen de tuinen van het slot in. Het Sofiero-paleis (1864-1865) bewoond door de zweedse koning Oscar II, is ook weer een beauty. Hier geen slotgracht omheen, maar wel aan de achterkant een mooi uitzicht op de Öresund (zee) en Denemarken. Via de andere kant van de slottuin verlaten we dit mooie complex. Höganäs is de volgende grote plaats op onze route langs de kust. Hoewel we naar deze plaats van de kust afwijken. Hier voorbij komt Slot Krapperup na een aantal kilometers op onze weg. Ik stap daar uit en zie na een foto te hebben genomen dat er een WC in een bijgebouw aanwezig is. Dat komt goed uit, want alle drie kunnen we wel gebruik maken van deze mogelijkheid. Op de binnenplaats van de bijgebouwen is een kunstgallerie gevestigd en een kleine horecagelegenheid. Na deze stop is Kullaberg Nationaal Park ons volgende bestemming.

Kullaberg

Kullaberg Nationaal Park ligt bijna in het uiterste Noordwesten van de provincie Skane.
Het is een gebied waar in het stenen tijdperk al mensen leefden. Eind 18e eeuw, groeiden
de vissersplaatsen uit door de handel.In de 19e eeuw werd Kullaberg een belangrijke
kermamiekdistrict. De Kullaberg-fyr staat hoog op de Kullaberg, waar stijl naar beneden
de kliffen in zee uitkomen. We nemen een pad naar beneden, waarbij Corry en Erik niet
helemaal afdalen, maar ik wel de moeite neem om op de kliffen beneden een kijkje te nemen
richting de zee. Aan de andere kant neem ik een pad, waarbij je handen en voeten nodig heb
om de meest steile gedeeltes te kunnen nemen. Dit levert wel een gigantisch mooi uitzicht
op de laagste kliffen op. Beneden in zee rondden twee kano’s de Kullaberg en vaart er een
bootje die later de duikers uit zee opvissen. Terug het soms steile pad op en we gaan richting
het hooste punt. Iets ervoor ligt Naturm, het informatiecentrum van de Kullaberg. Er zijn
enkele videopresentaties over het zeeleven en er zijn aquariums met grote krabben, zeesterren
en vissen die hier in de zee verblijven. Een 30 meter verder staan we op een hoogte van 78m boven zeeniveau naast de Kullaberg fyr, gebouwd in 1900. Dit biedt een mooi uitzicht op de Öresund (Sont), die hier uitmondt op het bekende Kattegat. Aan de rechterzijde ligt de inham genaamd Skälderviken. In de inham ligt badplaats Ängelholm. Dat is de volgende bestemming nadat we havenplaatsje Mölle hebben bezocht die onder aan de Kullaberg ligt. Dit is nu eens een echte gezellig havenplaatsje. Ängelholm zelf is niet bijzonder, maar het brede strand van deze plaats biedt vooral in de zomer een goede plek voor de badgasten. Hier is ook een camping en vakantiepark gevestigd. Het is tijd voor een McDonalds, ook al is het pas 16.00 uur, we lusten wel wat. Gelukkig dat we zo vroeg zijn, want toen wij onze tanden in een McMenu zette, komt er een bus met sporters aan. Nu waren wij zo aan de beurt. De terugreis, waarbij Erik nu achter het stuur kruipt, brengt ons langs het Västersjön. Deze onverharde weg loopt pal langs het meer en hier moet je ook geen tegenliggers krijgen anders kun je een stuk in je achteruit moeten. De weg is smal en daar heb ik er inmiddels ook al een paar mogen rijden. Maar het is weer een uitzonderlijk mooi gebied waar we doorheen komen, vooral met het meer vlak naast je, die allen gescheiden wordt door een dunne rij bomen. Om half zeven rijden we het erf van ons huisje in Torrarp weer op. Tot ziens of op zijn Zweeds, Hey dä. (Spreek uit; Hey-doe)