Virton Centre - Reisverslag uit Virton, België van Albert Vermeij - WaarBenJij.nu Virton Centre - Reisverslag uit Virton, België van Albert Vermeij - WaarBenJij.nu

Virton Centre

Blijf op de hoogte en volg Albert

21 September 2015 | België, Virton

Gisteren was een heerlijke dag waarbij niets op het programma stond. Vanaf het einde van de morgen tot omstreeks half vijf hebben we heerlijk in het zonnetje kunnen zitten op het terras van het huisje. Ondertussen wel teletekst in de gaten gehouden met betrekking tot het verloop van de wedstrijden in de eredivisie voetbal. Zaterdagavond was al geslaagd met het verlies van PSV tegen Heracles. Hierdoor was Heracles voor het eerst sinds de zestiger jaren van de vorige eeuw op de eerste plek van de ranglijst terechtgekomen. Helaas voor hun won Ajax in een kleurloze wedstrijd van Excelsior en nam de koppositie over.

Virton Centre, maandag 21 September.

Vandaag gaan we op zoek naar een Boulangerie om eens lekker brood te kopen. Die van de Lidl was niet te hachelen!! We zetten onze auto op een van de parkeerplaatsen naast de grote kerk. Virton ligt in de streek Gaumais in de Belgische provincie Luxembrg. De meest zuidelijkst gelegen stadje van België wordt in de taal van de streek, het Gaumais, Vèrtan genoemd. Het ligt bij de samenvloeiing van de "Vire"en de "Ton", toch ontleent de stad daar haar naam niet aan. De naam is afgeleid van Vertunum, "goed verdedigde heuvel" in het Keltisch. Dat het gebied intensief door de Romeinen werd bewoond is te zien aan de kerk (zie foto) waar wij onze auto naast hebben geparkeerd. De bestrating eromheen zijn de typische Belgische keien, of is dit plaveisel een voortvloeisel uit de Romeinse Tijd? Je ziet in meerdere landen in de oude kernen deze kasseien. Tegenover de kerk staat Hotel de Ville (stadhuis).
In het straatje rechts vinden wij de Boulangerie waar wij op zoek naar zijn. Het is vakantie dus nemen we voor de verandering eens een wit brood en nemen en passant ook twee "Pain du Chocolat" mee. Het oude centrum is niet zo groot en zijn dus snel uitgekeken.

St.Mard

We stappen in de auto en rijden naar het dorpje St.Mard dat iets buiten Virton ligt. Aan het plein neemt ook hier de kerk een dominante plaats in. De deur ingang wordt omgeven door drie bogen. In de binnenste boog bevindt zich een beeld. Boven de bogen bevindt zich een laag waar een groot heiligenbeeld in is geplaatst. Daarboven is in de bovenste laag de kerkklok bevestigd. We gaan terug richting ons huisje met een tussenstop bij de Lidl en doen voor de komende dagen boodschappen.
Rust is het volgende programmaonderdeel voor de dag. We hebben met Corry weer genoeg gelopen en auto in en uitgestapt.

• 07 Oktober 2015 - 22:25

Albert Vermeij:

Fred, Ik ben niet in de wieg gelegd voor brandstichting, vandaar dat ik moeite heb met de open haard (haha)