Bouillon en Sedan - Reisverslag uit Sedan, Frankrijk van Albert Vermeij - WaarBenJij.nu Bouillon en Sedan - Reisverslag uit Sedan, Frankrijk van Albert Vermeij - WaarBenJij.nu

Bouillon en Sedan

Blijf op de hoogte en volg Albert

22 September 2015 | Frankrijk, Sedan

Vandaag gaan we voor het eerst een toeristisch uitstapje maken. Het gaat de goede kant op met de wond van Corry en durven het aan om wat verder weg te gaan. Saar (de Labrador) nemen we mee. We laten Virton al snel achter ons Ons tijdelijk onderkomen in La Valleè de Rabais ligt in de regio "Pays de Gaume" in de zuidelijke Ardennen.

Abdij Nortre Dame van Orval
Onze eerste stop wordt Orval. In deze plaats ligt de beroemde Abbaye de Notre Dame d'Orval, gesticht in 1132, bewoond door de Cisterciënzer monniken, die er tot op de dag van vandaag nog steeds zijn. Het ligt verscholen in een diep dal. Het is een van de vele abdijen die zich hebben toegelegd op het brouwen van de befaamde abdijbieren. Uit latere informatie blijkt dat ze ook nog kaas maken. Die combinatie is te begrijpen, lekker biertje, stukje kaas erbij en genieten maar. Leven als een Bourgondiër, daar hielden die monnikken ook wel van.Deze produkten zullen toentertijd ook wel zijn afgenomen door de bewoners van Chateau d'Órval. Op onze weg naar de abdij ligt aan de overkant van een grote vijver het Kasteel. We nemen Saar niet mee naar binnen dus ik maak een paar foto's van de Abdij en we vervolgen onze weg richting Florenville en Chassepierre. Laatstgenoemde plaats doet me denken aan een term uit het wielrennen, een "Chasse Patate". Deze uitdrukking betekent dat een wielrenner uit het peleton demarreert naar een kopgroep toe, ertussen stil valt en er niet meer bij kan komen.

Pays de Semois; Land van de Semois

Bij St.Cecile verlaten we wegnr.83 en duiken we Bois de St.Cecile in. De weg slingert zich langs Foret D'Herbeumont en hiermee zijn we aanbeland in de heuvels van "Pays de Semois". Deze regio dankt zijn naam aan de rivier "La Semois"die hier doorheen slingert. Soms zien we hem naast ons en bij het plaatsje Congues passeren we hem over een brug. Ik stap uit de auto en loop terug naar de brug om een foto van "La Semois" te nemen die iets verderop wordt overspannen door een tiental meters hoge spoorbrug tussen de hoge heuvels. Op de aan de rivier gelegen camping vertoeven nog een paar kampeerders met caravan. Met de heersende temperaturen van 12-13 graden overdag zou het mij te koud zijn, brrr. De volgende foto die wij van deze prachtige omgeving schieten is bij een uitzichtpunt dat luistert naar de naam "Promenade la Dampiree et de la Saurpire". Het uitzicht doet de naam eer aan. Vanaf deze hoogte kijken wij uit op het beneden gelegen dal waar de river La Semois zkich een weg door baant. Adembenemend uitzicht die een vervolg krijgt na een klein stukje het pad af te lopen naar een ander uitzichtpunt. Langs dit pad komen we verschillende soorten paddestoelen tussen de rijk begroeide bosgrond.

Bouillon "Perle de La Semois"

Zo langzamerhand bereiken we het verste punt op onze route. Het vestingstadje Bouillon Die rijden wij langs de rivier La Semois binnen. Aan weerszijde van de rivier staan prachtige huizen gescheiden door een boulevard van de rivier. Zoals bij de meeste vestingen neemt het een dominante plaats in op een hoge rots. Het Burchtkasteel van Bouillon is waarschijnlijk gebouwd in de 8e eeuw en is daarmee de oudste vesting van België. Volgens het informatieboekje een van de meest indrukwekkendste vestingen uit gans Europa. Dat zullen we dan maar aannemen. Godfried van Bouillon erfde in 1082 het Kasteel en gaf het in onderpand, om zijn kruistochten in 1096 mee te kunnen financiëren, aan het Prinsbisdom Luik. De burcht ligt op drie rotspunten boven de rivier La Semois en bestaat uit drie forten die door middel van bruggen met elkaar verbonden zijn. In het dal komen we uit op het oude centrum van Bouillon waar Hotel La Poste ligt. In dit hotel heeft Napoleon III na zijn nederlaag tegen de Pruisen op 3 september 1870 gelogeerd. Kort daarna heeft hij zich overgegeven.

Sedan

Bouillon zit tegen de Franse grens aan en het duurt dan ook niet lang voor dat wij die overschrijden. De snelweg brengt ons in no-time naar de afslag van Sedan. Via een paar plaatsen bereiken wij Chateau Sedan. Sedan dateert uit 1259 waar de graven van Marck het in 1424 verwierven. Vanaf 1572 was het een prinsdom. Sedan ligt in de regio Champagne Ardennen en herbergt het grootste middeleeuws kasteel van Europa met een oppervlakte van 35.000 m2 op 7 niveau's. Het is de enigste van de voormalige fortificaties in en rond de stad. In 1870 (de nederlaag in de Frans-Duitse Oorlog) werden de meeste verdedigingswerken vernietigd, behalve het kasteel, die nu een hotellerie herbergt. Ik loop via een pleintje met een mooi standbeeld door een poort naar de binnenplaats om een foto te maken. We stappen in de auto en rijden via een smalle keienstraat om het kasteel heen naar een ander pleintje in het oude centrum van Sedan. Een standbeeld van een bekend persoon uit de geschiedenis van Sedan siert het plein op. Het ernaast gelegen historisch gebouw zal onderdeel uit maken van het stadsbestuur.
We rijden de stad uit en rijden richting Verdun/Metz. Een rechte weg die ons langs verschillende dorpjes in de Franse regio Campagne-Ardennen voert.

Avioth

Het plaatsje Thonelle is het dorp waar wij linksaf door het heuvelachtige landschap naar het dorpje Avioth geleid moeten worden. In dit plaatsje staat een heuse "Basilique". Een basiliek in een dorpje?? Ja, dat zou je echt niet verwachten maar het is toch echt zo!! Het dorpje zelf stelt niet veel voor, maar de basiliek torent in al zijn grootheid boven het dorp uit.
Het heeft een verrassende historiek. Al meer dan 900 jaar wordt hier een standbeeld van de Maagd Maria met kind vereerd. Zij verscheen op de plaats waar de basiliek nu staat. De tot 1993 kerk Notre Dame d'Avioth met romaanse en gotische elementen ligt op de bedevaartsroute naar Santiago de Compostella (Spanje). Jaarlijks wordt hij door duizenden toeristen en bedevaartgangers aangedaan. Door Paus Johannes Paulus II werd kerk in 1993 bij besluit tot basiliek verheven. Het wordt nu tijd om de Belgische grens op te zoeken. Bij Limes is het zover en zien we Virton weer op de borden staan. In Gérouville is een kapelletje in een holle boomstam gemaakt, waarvan de buitenkant er fraai uitziet. We hebben intussen vanaf Sedan wel al een paar regenbuien gehad. Toch mochten we voor Sedan niet klagen over het weer. Richting Virton viel ons meer en hevigere regen ten deel. Rond etenstijd breekt ook de zon weer door. Jammer dat hij niet wat vaker scheen.

• 14 Oktober 2015 - 09:07

De Overkant:

Het is goed dat je voor België hebt gekozen..............................zij wel.......................................