Warsteiner Brauerei - Reisverslag uit Warstein, Duitsland van Albert Vermeij - WaarBenJij.nu Warsteiner Brauerei - Reisverslag uit Warstein, Duitsland van Albert Vermeij - WaarBenJij.nu

Door: Albert Vermeij

Blijf op de hoogte en volg Albert

23 September 2016 | Duitsland, Warstein

Vrijdag 23 September
Warsteiner Brauerei

We zijn de afgelopen week niet veel met de auto weggeweest. Boodschappen bij de Lidl is het enigste en daar hebben we dan een bezoek aan de skipiste vastgeknoopt. Behalve de reguliere wandelingen ’s morgens en ’s avonds om Saar uit te laten, zijn we daarentegen wel een paar keer
regelmatig te voet via de weg achter de camping naar Züschen gelopen. Dat is niet ver hier vandaan.
Als we geen boodschappen bij de Edeka-Supermarktje moesten doen namen we Saar mee. Zo hebben we een keer bij Pizzeria Asplendos op het terras een cappuccino en een biertje besteld en gedronken waarbij Saar rustig naast ons bleef liggen. We waren ook nog een keer voor een gesloten deur van de Edeka-Supermarkt komen te staan. Vanwege de bekende “Mittagruhe” was hij tot 14.30 uur gesloten, dat is in dit dorp nog het geval. In het verderop gelegen Winterberg geldt dat niet voor de grote supermarkten en waarschijnlijk ook niet voor de overige winkels in het centrum. We zijn later op de dag maar naar de supermarkt terug gewandeld.

Warstein Centrum
Vandaag staat Warstein op het programma. Niet zo zeer het oude centrum die we wel meenemen op
onze trip, maar de bierbrouwerij is het hoofddoel van vandaag. Het begint misschien een beetje saai te klinken voor de lezer dezer. Voor ons in het geheel niet! We rijden namelijk weer door een schitterend mooi landschap langs Siedlinghausen, Westenbodefeld naar en door Meschede. We nemen een klein stukje van de Bundesweg Nr.55 om bij het richtingsbord Hirschberg er weer af te gaan. Na Hirschberg gaan we over de Kahlenbergs Köpfe 486m naar het centrum van Warstein.
In de buurt van de Dom van Warstein parkeren we de auto en nemen plaats op een terras gelegen tegenover de Dom. Een bronzen beeld voor de ingang Warsteiner Dom vertelt over de geschiedenis van Wartseinse burgers die in de traditionele “Schnadezug” 400 jaar lang de stadsgrenzen controleerden. Sedert vele jaren voert de 200 jarige (beeld) als traditiefiguur de Warsteine Schnade aan. Minstens zo leuk is de fontein aan de zijkant van de Dom. Als ondergrond een betonnen bak, in het midden een zuil van beton waar in het rond op vijf plateau’s bronzen beeldjes de beroepen uit vroeger tijden werden uitgebeeld. Als we betaald hebben en we naar onze auto teruglopen, zien we
vlak naast het terras een restaurant luisterend naar de naam “Domschänke-Restaurant im Haus Cramer”. Een schitterend vakwerkhuis met een mooi uithangbord die nu dus als restaurant dienst doet. Niks bijzonders zou je denken, ware het niet dat in dit huis de Fam.Cramer in 1753 begonnen is met het brouwen van het inmiddels wereldberoemde Warsteiner Bier. Daar gaan we nu naar toe en iwordt het brouwen tegenwoordig in een grote megabrouwerij gedaan.

Warsteiner Brauerei
Aan de zuidkant van Warnstein ligt tussen de heuvels het enorme complex van de Warsteiner Bierbrouwerij. We naderen via een oprijlaan waar aan vlaggemasten langs de weg de banieren van
alle deelstaten van de Republiek Deutschland hangen het bezoekerscentrum. We komen de ingang van het bezoekerscentrum binnen. De bar waar je na afloop van een heerlijk versgetapte Warsteiner kan genieten springt gelijk in het oog. Deze bar is omgeven door een muur waar alle tot nu toe uitegebrachtte Warsteiner bierflesjes staan uitgestald.Links staan in de vitrines, vintagekratjes met flesjes bier, een raceauto in de sponsorkleuren van Warsteiner, een Trabant en nog vele andere attribruten die met Warsteiner te maken hebben tentoongesteld. In het midden lange tafels met bankjes die me doen denken aan de feesttenten van het Oktoberfest in München ten tijde van de fietstocht Rome-Amstelveen Sept.’89. We waren toen als gast van Frans Heissler postbode te Starnberg, daar een moment bij aanwezig. Nog steeds onvergetelijk. Hier staan ze in een luxere omgeving. Rechts is de ingang waar de rondleiding gaat beginnen met als eerste een introductiefilmpje. Daarna gaan we in een ronde bioscoopzaal, de enigste in zijn soort die het plateau waar het publiek op zit ronddraait naar verschillende ruimtes in de bioscoopzaal. In elke ruimte staan historische attributen die de film ondersteunen over het productieproces van het begin, de hop, gerst, brouwen van het bier en het vullen van de flesjes bier of -vat. De film gaf tussendoor een terugblik naar hoe in het verleden de productie plaatsvond en daarbij werden de uitgestalde historische werkattributen in het licht gezet. De woordvoerder die zei dat dit de enigtse ronddraaiende bioscoopvloer in zijn soort was, was volgens een Nederlandse medebezoeker niet op de hoogte van een draaiend platform bij de musical Soldaat van Oranje. Helaas voor hem niet de enigste in zijn soort. Wij hebben hem maar in de waan gelaten. De filmvoorstelling was desalniettemin leuk en interessant voor de bierliefhebber. We lopen de bioscoop uit naar het gereedstaande elektrische bus-treintje. Deze rijdt over het fabrieksterrein en door de fabriek langs de verschillende productieprocessen. Ik ga er niet uitgebreid op in maar dit is de volgorde van alle brouwprocessen; Maischketel-Klaarkuip-Wortketel-Whirlpool-Gisttank-Opslagtank-Filtratie en Bottelen. Dit alles gebeurt volgens het verplichtte Rheinheitsgebot. Dit Rheinheitsgebot was er ook de reden van dat alle machines op vrijdag werden stil gelegd, technische nagekeken en schoongespoeld. Helaas dus geen bottelen van de flesjes en vaten in bedrijf gezien.Op de film was goed te zien hoe dat in zijn werk ging, dat was een schrale troost. Wij zijn langs de ketels, de gist- en opslagtanken gereden en de huizenhoge stapels kratten en vaten. Binnen in het fabriekscomplex staan stapels kratten die in de gereedstaande vrachtwagens werden geladen terwijl buiten containers voor de overzeese export staan opgestapeld die per trein worden vervoerd naar de havens. hiervoor ligt er zelfs een spoorlijn op het fabrieksterrein. Langs het parcours stonden de vlaggen van alle landen waar over de hele wereld naar toe wordt geexporteerd. We kwamen aan het eind van de rondleiding en werden teruggereden naar het bezoekerscentrum. In de wagons van de bus-trein werd via een modern on-boardsysteem op een grote flatscreen alle wetenswaardigheden in tekst en beeld uitleg gegeven van het brouwproces op het moment dat wij bij een bepaald onderdeel langsreden. Na afloop gingen de meeste bezoekers naar de bar om een vergetapt
warsteiner biertje te nuttigen. Ik laat dit onderdeel aan mij voorbijgegaan. Ik moet nog een aardig stukje met de auto rijden. We gaan nog wel langs de shop om een bierpul als klein verjaardagskadootje voor Margreet te kopen. Ik neem er zelf ook maar een mee.
Op de terugweg naar Züschen nemen we een ander mooie route. Ondanks de regenvoorspelling
die in de voormiddag al over ons heen zou komen, is dit pas tot uidrukking gekomen via een bui die we aan het eind van de middag in ‘Siedlinghausen” kregen. Boven Winterberg en Züschen zag het er dreigend uit en zijn dus heel snel bij thuiskomst Saar gaan uitlaten. Gelukkig bleef de regen hier uit en het blijkt hier ook niet te zijn gevallen.