Hymer-museum in Bad Waldsee en Memmingen - Reisverslag uit Buxheim, Duitsland van Albert Vermeij - WaarBenJij.nu Hymer-museum in Bad Waldsee en Memmingen - Reisverslag uit Buxheim, Duitsland van Albert Vermeij - WaarBenJij.nu

Hymer-museum in Bad Waldsee en Memmingen

Door: Albert Vermeij

Blijf op de hoogte en volg Albert

29 Mei 2019 | Duitsland, Buxheim

Hymer-museum in Bad Waldsee en Memmingen
Op pad naar Bad Waldsee waar zich het Hymer-museum bevindt. In die plaats aangekomen zien wij allereerst een Hymer-dealer in vrij groot gebouw en nabij het museum een heel groot terrein waar ogenschijnlijk de Hymerproductie plaatsvindt. Wij zijn met Bad Waldsee weer in de Duitse deelstaat Baden Wurttemburg aangekomen, maar nu in het Landskreis Ravensburg. De plaats ademt Hymer, vele bewoners zullen hier hun baan aan hebben. Wij lopen de ingang van het museum binnen, wisselen onze vrijkaarten in en stappen de geschiedenis van het kamperen binnen. Een van de eerste caravans dateert uit 1939 en toeval wil dat het een Dethleffs is. Een caravanmerk die wij inmiddels een twee jaar bezitten. Waarvan de Dethleffs Cgo 495 ingeruild is voor een Dethleffs Camper QSK 500. Deze caravan moet het tafelblad neeergelaten worden over vrijwel de hele ruimte om er een bed van te kunnen maken.Er zit ook een klein wastafeltje in. Hij wordt getrokken door een Praga oldtimer. Er zijn er een paar van voor de tweede wereldoorlog. Na de oorlog neemt het kamperen weer een vlucht en lopen we langs verschillende type caravans die in de loop der jaren steeds weer verbeterd worden. getrokken door auto's daterend van voor de oorlog zoals een Opel Kadett uit 1938 of een DKW van 1939, maar ook een VW Kever uit 1951. De eerste soort camper die we hier zien wordt omschreven als Eccles Motor Caravan uit 1930, het is een Morris auto. het interieur lijkt op een kleine woonkamer, gebloemde gordijntjes en bankbekleding. Een volgende grote caravan getrokken door een Mercedes-Benz 220 B heeft een groot bed, zitgedeelte en zelfs een was/douche-gedeelte. Ja het wordt steeds luxer voor die tijd. De eerste vouwwagen die hier uitgestald staat dateerd uit 1938, in het Duits heet het "Sportberger Hausdabei" De caravaninterieurs worden van steeds meer moderne gemakken voorzien zoals een gasstel , koelkastje en afwasbakje etc. Je komt er ook excentrieke modellen tegen zoals een hele smalle caravan, een smalle rondachtige caravan of een niet omschrijven model, waarvan ik een foto zal bijvoegen aan het verslag. Behalve de caravans kom ik ook voor mij nostalgische auto's tegen zoals de Borgward Isabella of de Glas Goggomobil, waarvan de laatste een kleine caravan genaamd Elektro-Stahlbau Piccolo trekt. Er komt weer een camper de Mikafa Reisemobil De Luxe uit 1959 aan, hier kan zelfs een dakterras op gecreeerd worden. Een VW camperbus en een Borgward camper er vlakbij. Ook in de voormalige DDR trokken ze erop uit. Het enige verschil hierbij is dat hier verscheidene zelfgemaakte caravans staan opgesteld. Ik zie ook de bekende Kip staan, model Kip Kuken uit 1963 met aan de gehele achterkant rondom ramen. Een Trabant met daktent is ook vermeldenswaard. We gaan verder in de tijd van de jaren zestig met steeds meer comfort in de caravans en auto's zoals Renault Dauphine, Ford Taunus etc. Bij de Tabbert Comtesse uit 1970 siert een voortent de uitbreiding van de caravan naast het interieur. Meerdere campers komen voorbij waarvan de eerste Hymermobil opgebouwd op een Mercedes in dit museum uit 1973 tentoongesteld staat. Zoals gezegd wordt het interieur steeds beter uitgerust, veiliger en comfortabeler. Een grotere caravan zoals de Eriba Nova 680 De Luxe is daar een voorbeeld van. Een grote zitgedeelte met ertussen het keukenblok en was/toiletruimte en daarna het slaap- gedeelte. Dan komen we bij een caravan die bij de meeste van ons bekend is van het programma All You Need is Love. Een zilveren Airstream Caravan uit 1969 met een lengte van 9 1/2 meter en hij weegt maar liefst 3000 kg. Die rijden zeker in die tijd rond in Amerika en Canada, daar zit dan ook een grote Amerikaanse Edsel Ranger uit 1958 voor die hem blijkbaar kan trekken. Er passeren ons nog wat caravan en campers uit de jaren zeventig en als laatste staat er een camper aan de buitenkant volledig beplakt met zonnepanelen. De camper voor de toekomst. Wij hebben zo de geschiedenis van het kamperen met caravan en camper aan ons voorbij zien trekken, waarbij het museum vanaf de begin jaren zeventig vele nostalgische herinneringen aan ons opriepen. Een geslaagde rondreis door de tijd.
Memmingen
In het restaurant hebben wij nog een heerlijke cappaccinno gedronken en zijn daarna in de auto gestapt richting Memmingen. Op weg van Bad Waldsee zien we in een weiland naast een bos een hert lopen. We rijden door een heuvelachtig landschap en maken een tussenstop in het plaatsje Rot an der Rot, hier bevindt zich het klooster Moenschroth aan de samenvloeiing van de riviertjes Rot en Hasslach sinds het jaar 1126. Een brand verwoestte in 1681 het middeleeuwse kloostergebouw die in 18 jaar werd herbouwd in barokke stijl, waarbij gothische delen uit het oude bouwerk ingebracht. Naast het klooster staat de voormalige abdijkerk nu Pfarrkirche St.Verena geheten. Naast de kerk staat op het terrein nog een kruisigingsgroep in een soort kapel. De poort naar de brug over de Rot wordt aan beide zijde bewaakt door de brugheiligen St.Willibrord en St.Johannes Nepomuk. Het kloostercomplex neemt een dominante plaats in Rot an der Rot. We vervolgen onze weg naar Memmingen. De stad die dichtbij de camping ligt en eerder dit jaar op doorreis naar de wintersport bezocht werd door onze dochter met gezin. En waar een paar foto's van het historische centrum ons al via de app van zijn schoonheid heeft weten te overtuigen. We parkeren de auto in de parkeergarage bij de Stadthalle. Op een steenworp afstand bevindt zich de Marktplaats het epicentrum van het Midelleeuwse deel van Memmingen. De bouw van het laatmiddeleeuwse renaissance-raadhuis heeft 33 jaar in beslag genomen, in 1589 uitgebreid en de voorzijde is in 1765 in Rokoko-stijl vomgegeven. Hier zetelt Der Oberburgemeister van Memmingen. Ernaast staat het Steuerhaus die vanaf 1495 het financiele administratiekantoor herbergt van der freien Reichsstadt. De fraai bewerkte voorgevel stamt uit 1909. Wanneer we de Marktplaats verlaten dient zich de Kreuzherrnsaal aan. Het voormalige klooster heeft een Barokke dakstucwerk en fresco van ene Johan Friedrich Sichelbein. Dat heeft de goede man fantastich geschiderd. Andere feitjes van Memmingen zijn dat de voormailige vrije rijksstad wordt ommuurd door 5 torens, 1,4 km aan stadsmuren en 5 stadspoorten. De eerste poort is de Ulmer Tor, daarna hebben we nog kennisgemakt met de Lindauer- en Kempter Tor alsmede de Hexenturm. We lopen ook een stukje de Bachgasse af een straatje langs een riviertje wat door Memmingen stroomt. het kenmerk van de stad lees ik later op Wikipedia dat het Siebendacherhaus een voormalige werkplaats van leerlooiers met zeven zolderverdiepingen om het leer te laten drogen is geweest. Ik zal het ongetwijfeld gezien hebben maar door de vele mooie gildehuizen en burgerpaleizen die stad herbergt is het mij helaas niet opgevallen. Hoe apart en mooi het er ook uitziet. Onze magen beginnen een beetje te rammelen en we nuttigen in de buurt van het Marktplein nadat we een gedeelte van de stadsommuring hebben gevolgd een broodje Donner. We zoeken daarna de auto op in de parkeergarage en rijden terug naar de camping in Buxheim alwaar we ons een heerlijk bakje koffie laten smaken.

• 11 Juli 2019 - 17:54

M.pol:

Mooi verslag wacht met smart op de volgende uitgave.
    Groeten Tinus en Trijnie.